بررسی تاثیر الگوی مدیریت آموزش در بهبود یادگیری درس برنامه ریزی درسی دانشجویان
کد مقاله : 1695-5THEEPCK
نویسندگان
شهداد عبداللهی *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر الگوی مدیریت آموزش در بهبود یادگیری درس برنامه‌ریزی درسی دانشجویان می‌باشد. روش تحقیق بکار گرفته شده از نوع نیمه تجربی با استفاده از طرح دوگروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بوده است. در این تحقیق، ابتدا پیش‌آزمون پیشرفت تحصیلی بر روی 30 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی ناپیوسته معلمان (یک کلاس) در پردیس علامه طباطبایی اردبیل برگزار شد، سپس دانشجویان مذکور به‌صورت تصادفی به دو گروه پانزده نفره تقسیم شدند. به طور همزمان، دانشجویان گروه اول به مدت ده جلسه یک و نیم‌ساعته در معرض متغیر مستقل (الگوی مدیریت آموزش) قرار گرفتند، درحالی‌که همزمان با آن برای دانشجویان گروه دوم از روش سنتی استفاده و الگوی مذکور اجرا نشد. درنهایت برای هر دو گروه پس‌آزمون پیشرفت تحصیلی اجرا شد. بعد از به دست آمدن نمرات در پیش‌آزمون و پس‌آزمون، داده‌ها به‌وسیله تحلیل کواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش‌آزمون، الگوی مدیریت آموزش در تدریس، باعث افزایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان می‌شود و مقدار این اثر 159/0 می‌باشد.
کلیدواژه ها
الگوهای تدریس، الگوی مدیریت آموزش، سناریوی تدریس، برنامه‌ریزی درسی، پردیس علامه طباطبایی اردبیل.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی