بازدهی فرآیند یاددهی- یادگیری دانش آموزان و رضایت والدین از یادگیری الکترونیکی: نقش کارآمدی فرهنگی معلمان
کد مقاله : 1692-5THEEPCK (R1)
نویسندگان
توران سلیمانی1، مهدی سیفی1، محمد جاهدی مستعلی بگلو *2، فریبا قربانی فرد1
1دانشگاه آزاد
2کارمند دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از تحقیق حاضر مطالعه بازدهی فرآیند یاددهی- یادگیری دانش آموزان و رضایت والدین از یادگیری الکترونیکی: نقش کارآمدی فرهنگی معلمان می باشد. تحقیق حاضراز لحاظ روش ، علّی و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات، میدانی می باشد. جامعه آماری کلیه معلمان دوره اول ابتدایی مدارس ناحیه 2 شهر اردبیل بودند. تعداد معلمان اول ابتدایی ناحیه 2 شهر اردبیل 612 نفر و تعداد والدین دانش آموزان اول ابتدایی ناحیه 2 شهر اردبیل 9320 نفر می باشد. با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه آماری برای معلمان برابر 242 بدست آمد. همزمان 242 نفر از والدین نیز مورد مطالعه قرار گرفتند تا امکان تحلیل پرسشنامه ها وجود داشته باشد. روش نمونه گیری نیز تصادفی طبقه ای است. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه رضایت از یادگیری الکترونیکی صالحی نجف آبادی (1397)، پرسشنامه بازدهی فرآیند یاددهی- یادگیری ترک زاده و محترم (1394) و پرسشنامه محقق ساخته کارآمدی فرهنگی استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه کارآمدی فرهنگی برابر 79/0، بازدهی فرآیند یاددهی- یادگیری 84/0 و رضایت والدین از یادگیری الکترونیکی برابر 76/0 بدست آمد.داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 28 تحلیل شد و برای تحلیل داده ها از ضریب رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد کارآمدی فرهنگی معلمان در بازدهی فرآیند یاددهی- یادگیری دانش آموزان نقش معنی داری دارد و 41/0 تغییرات بازدهی فرآیند یاددهی- یادگیری دانش آموزان را پیش بینی می کند. همچنین کارآمدی فرهنگی معلمان در رضایت والدین از یادگیری الکترونیکی نقش معنی داری دارد و 59/0 تغییرات رضایت والدین از یادگیری الکترونیکی را پیش بینی می کند.
کلیدواژه ها
بازدهی فرآیند یاددهی- یادگیری، رضایت از یادگیری الکترونیکی، کارآمدی فرهنگی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی