تأثیر برگزاری دورهی آشنایی با ابزارهای آموزشی دیجیتال بر نگرش و سواد دیجیتالی دانشجویان |
کد مقاله : 1685-5THEEPCK |
نویسندگان |
ابراهیم سامانی * دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر دوره ی آشنایی با ابزارهای آموزشی دیجیتال بر سواد دیجیتالی شرکت کنندگان و جمع آوری اطلاعات درباره ی تغییر نگرش شرکت کنندگان نسبت به این ابزارها و کاربردهای آموزشی آنها در نتیجه ی حضور در این دوره می باشد. نمونه ی آماری این پژوهش شامل 15 دانشجو است که در دوره ای یک ماهه در یکی از آموزشگاه های زبان شرکت کردند. محتوای این دوره شامل مباحثی از قبیل جستجوی پیشرفته در اینترنت، تولید متون آنالین، تگ کردن، تهدید سایبری، ابزارهای ارائه، تهیه نسخه پشتیبان، ایجاد کلیپهای ویدئویی و موارد دیگر بود. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که نمره سواد دیجیتالی و نگرش دانش آموزان پیش از برگزاری دوره و پس از آن تفاوت معناداری داشتند. بررسی پروژه ها و فعالیتهای شرکت کنندگان در 2 اجو بالگ نشان داد که شرکت کنندگان به راحتی قادر بودند که فنآوریهای آموخته شده را در خلق آثار مختلف دیجیتالی به کارگیرند. یافته های این پژوهش بینش جدیدی برای معلمان و مدرسان در انجام وظیفه ی خود در جهت افزایش سواد دیجیتالی نه تنها در جامعه بلکه در بین دانش آموزان فراهم می آورد. |
کلیدواژه ها |
سواد دیجیتال؛ ابزارهای آموزشی؛ نگرش دانشجویان؛ اجوبالگز ؛ دورهی آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |