تأثیر چالش های مالی در مدارس ابتدایی بر کیفیت آموزش |
کد مقاله : 1683-5THEEPCK |
نویسندگان |
داوود یوسفی جناقرد، مهتا غفاری * دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
چالشهای مالی در مدارس ابتدایی یکی از عوامل کلیدی تأثیرگذار بر کیفیت آموزش است. این مطالعه با استفاده از روش مرور روایتی، به بررسی پیامدهای مشکلات مالی بر جنبههای مختلف آموزشی، از جمله منابع آموزشی، کیفیت تدریس، و انگیزه دانشآموزان میپردازد. یافتهها نشان میدهند که کمبود بودجه منجر به کاهش امکانات آموزشی، عدم دسترسی به فناوریهای نوین و کمبود مواد کمکآموزشی میشود. علاوه بر این، محدودیتهای مالی باعث کاهش توانمندیهای معلمان از طریق عدم ارائه فرصتهای توسعه حرفهای و افزایش تراکم کلاسی میگردد. پیامدهای روانی و اجتماعی این چالشها نیز قابلتوجه است، بهگونهای که دانشآموزان در مدارس با بودجه محدود، اغلب دچار کاهش انگیزه یادگیری، افزایش استرس و افت تحصیلی میشوند. همچنین، نابرابریهای مالی بین مدارس مختلف منجر به شکاف آموزشی میان دانشآموزان با پیشینههای اقتصادی متفاوت میشود. بر اساس مطالعات مرور شده، حمایتهای دولتی، تخصیص منابع مالی پایدار و توسعه مشارکتهای اجتماعی میتوانند نقش مهمی در کاهش اثرات منفی این چالشها ایفا کنند. در نهایت، نتایج این پژوهش بر ضرورت تدوین سیاستهای آموزشی کارآمد جهت بهبود تأمین مالی مدارس و ارتقای کیفیت آموزش تأکید دارد. |
کلیدواژه ها |
چالشهای مالی، مدارس ابتدایی، کیفیت آموزش، نابرابری آموزشی، سیاستهای تأمین مالی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |