رابطه بین راهبردهای خواندن و توانایی درک مطلب |
کد مقاله : 1681-5THEEPCK (R3) |
نویسندگان |
محمد رحیم بهلولی *1، حسن طرلانی علی آبادی2 1دانشگاه فرهنگیان اردبیل 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر راهبردهای خواندن بر توانایی درک مطلب خوانندگان موفق و ناموفق بود. برای این منظور، ۱۲۸ دانشجوی رشته زبان انگلیسی برای اهداف تحصیلی (EAP) در این پژوهش شرکت کردند. ابتدا یک پرسشنامه راهبردهای خواندن به شرکتکنندگان ارائه شد. سپس برای همگنسازی گروهها از آزمون نلسون استفاده شد. به شرکتکنندگان یک پیشآزمونِ خواندن داده شد تا سطح توانایی خواندن آنها مشخص شود. پس از آن، شرکتکنندگان به دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل تقسیم شدند و سپس فرآیند آموزش آغاز شد. در نهایت، تمامی گروهها در یک پسآزمونِ خواندن شرکت کردند. تحلیل آماری نشان داد که آموزش راهبردهای خواندن بر توانایی خواندن خوانندگان موفق تأثیر داشت اما بر توانایی خواندن خوانندگان ناموفق تأثیرگذار نبود. در نهایت، تمامی گروهها در یک پسآزمونِ خواندن شرکت کردند. تحلیل آماری نشان داد که آموزش راهبردهای خواندن بر توانایی خواندن خوانندگان موفق تأثیر داشت اما بر توانایی خواندن خوانندگان ناموفق تأثیرگذار نبود. |
کلیدواژه ها |
فرضیه اتصال کوتاه، نظریه طرحواره، راهبردهای خواندن، فرضیه انتقال، خوانندگان ماهر، خوانندگان ضعیف |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |