تاثیر آموزش استدلال اخلاقی بر هوش معنوی و خودپنداره در دانش آموزان ششم ابتدایی منطقه نظرکهریزی
کد مقاله : 1677-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
رسول رضایی ملاجق *1، اکبر ابراهیمی اورنگ2، مهدی ابراهیمی اورنگ3
1استادیار- دانشگاه فرهنکیان گروه مشاوره و روانشناسی تهران. ایران.
2استادیار، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3معلم آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف این تحقیق، تاثیر آموزش استدلال اخلاقی بر هوش معنوی و خودپنداره در دانش آموزان ششم ابتدایی منطقه نظرکهریزی بود.
روش: روش پژوهش از نوع روش تحقیق نیمه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان پسر ششم ابتدایی به تعداد ۲۱۳ نفر بود. با توجه به روش تحقیق، تعداد ۶۰ نفر از طریق روش نمونه گیری در دسترس، به عنوان نمونه )گروه آزمایش ۳۰ نفر و گروه کنترل ۳۰ نفر) انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رشد استدلال اخلاقی معنوی پور (۱۳۹۰) هوش معنوی کینگ (۲۰۰۸) و خودپنداره چن (۲۰۰۴) استفاده شد. برای مداخله از پروتکل اصلاح شده آموزش استدلال اخلاقی رست و ناروایز (2014) استفاده شد.
یافته ها: نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس یک راهه انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که: آموزش استدلال اخلاقی بر هوش معنوی و خودپنداره در دانش آموزان ششم ابتدایی منطقه نظرکهریزی تاثیر معنی داری دارد و نتیجه گرفته می شود که در آینده می توان از این روش برای ایجاد تغییر مثبت در هوش معنوی و خودپنداره استفاده کرد.
کلیدواژه ها
آموزش استدلال اخلاقی، هوش معنوی، خودپنداره و دانش آموزان ششم ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر