نقش پژوهش‌های آموزشی در توسعه حرفه‌ای معلمان و بهبود کیفیت فرآیند یاددهی-یادگیری: تحلیل چالش‌ها و راهکارها در نظام‌های آموزشی کشورهای در حال توسعه
کد مقاله : 1674-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
امیرحسین توانگر *1، سارا فرقانی2، حامد محمدپور3
1آموزش و پرورش
2دانشجو معلم
3معلم آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش‌های آموزشی و توسعه حرفه‌ای معلمان به‌عنوان دو عنصر اساسی در بهبود کیفیت فرآیند یاددهی-یادگیری در مدارس، نقش بسزایی دارند. این پژوهش به تحلیل تأثیر پژوهش‌های آموزشی بر توسعه حرفه‌ای معلمان و بهبود کیفیت آموزش در کشورهای در حال توسعه می‌پردازد. با توجه به چالش‌های موجود در این کشورها، مانند کمبود منابع مالی، زیرساخت‌های ناکافی، و موانع فرهنگی، پژوهش‌های آموزشی می‌توانند به‌عنوان ابزاری مؤثر برای بهبود مهارت‌های حرفه‌ای معلمان و ارتقاء کیفیت تدریس عمل کنند. پژوهش‌های کاربردی و اقدام پژوهی‌ها به معلمان این امکان را می‌دهند تا در فرایند یاددهی-یادگیری خود انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند و با استفاده از نتایج پژوهش‌های علمی، روش‌های تدریس خود را بهبود بخشند. این پژوهش به بررسی چالش‌ها و موانع اجرایی در کشورهای در حال توسعه پرداخته و همچنین راهکارهایی برای توانمندسازی معلمان جهت انجام پژوهش‌های آموزشی در کلاس‌های درس پیشنهاد می‌دهد. همچنین، نتایج مطالعه موردی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که مشارکت معلمان در انجام پژوهش‌های آموزشی می‌تواند به بهبود تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و ارتقاء کیفیت آموزش منجر شود. در نهایت، این پژوهش به ارائه سیاست‌ها و پیشنهادات عملی برای ارتقاء پژوهش‌های آموزشی و توسعه حرفه‌ای معلمان در کشورهای در حال توسعه می‌پردازد.
کلیدواژه ها
توسعه حرفه‌ای معلمان، کیفیت آموزش، کشورهای در حال توسعه، چالش‌ها و راهکارها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر