ارزیابی تجربی تأثیر هوش مصنوعی بر یادگیری در آموزش ابتدایی: شواهدی از مدارس شهرکرد |
کد مقاله : 1665-5THEEPCK |
نویسندگان |
فریدون نظری *1، مهناز ملایی2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان فرهنگی رسمی آموزش و پرورش 2فرهنگی رسمی آموزش پرورش |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش ارزیابی تأثیر هوش مصنوعی بر یادگیری در آموزش ابتدایی و بررسی نگرش معلمان نسبت به این فناوری در مدارس ابتدایی شهرکرد بود. این پژوهش از نوع کمی با طراحی شبهآزمایشی و با استفاده از پرسشنامههای استاندارد برای جمعآوری دادهها انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 250 دانشآموز و 120 معلم مدارس ابتدایی شهرکرد بود که بهطور تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه نگرش معلمان به هوش مصنوعی و پرسشنامه ارزیابی تأثیر هوش مصنوعی بر یادگیری دانشآموزان بود. دادهها با استفاده از تحلیلهای آماری توصیفی و استنباطی، شامل آزمونهای t مستقل، ANOVA و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که هوش مصنوعی تأثیر مثبتی بر تعامل، انگیزه و درک مفاهیم درسی دانشآموزان دارد. همچنین، معلمان نگرش مثبتی نسبت به هوش مصنوعی داشتند، اما مشکلاتی مانند کمبود آموزشهای فنی و زیرساختهای مناسب را بهعنوان موانع اصلی معرفی کردند. نتایج پژوهش همسو با تحقیقات پیشین است که نشان میدهد هوش مصنوعی میتواند در بهبود کیفیت یادگیری و تدریس مؤثر باشد، مشروط به برطرف شدن چالشهای موجود. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، یادگیری، آموزش ابتدایی، نگرش معلمان، فناوری آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |