چگونه PCK میتواند در مدارس آینده متحول شود؟ |
کد مقاله : 1661-5THEEPCK (R1) |
نویسندگان |
فریدون نظری *1، مهناز ملایی2 1فرهنگی رسمی آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرکرد 2فرهنگی رسمی آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر توسعه دانش پداگوژیکی محتوا (PCK) معلمان ابتدایی و نقش آن در بهبود روشهای تدریس انجام شده است. با توجه به اهمیت هوش مصنوعی در آموزش، این مطالعه تلاش دارد تا میزان آمادگی معلمان برای بهرهگیری از این فناوری را ارزیابی کرده و چالشهای پیشروی آن را شناسایی کند. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، ترکیبی (کیفی-کمی) است. در بخش کیفی، ۱۰ متخصص آموزش و فناوری از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته مورد بررسی قرار گرفتند. در بخش کمی، ۱۲۰ معلم ابتدایی شهرکرد به روش تصادفی طبقهای انتخاب شده و دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری شد. تحلیل دادهها از طریق کدگذاری کیفی و آزمونهای آماری رگرسیون و ANOVA در نرمافزار SPSS و PLS انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که استفاده از هوش مصنوعی میتواند دانش PCK معلمان را بهبود بخشد و به شخصیسازی آموزش، افزایش تعامل معلم-دانشآموز و ارتقای اثربخشی تدریس منجر شود. با این حال، کمبود آموزش تخصصی و چالشهای فناوری از موانع اصلی پذیرش آن در مدارس است. بر اساس یافتهها، توسعه برنامههای آموزشی ویژه معلمان پیشنهاد میشود. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، دانش پداگوژیکی محتوا (PCK)، یادگیری شخصیسازیشده، آموزش ابتدایی، توسعه حرفهای معلمان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |