نقش بازی‌های آموزشی در بهبود یادگیری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در دوره ابتدایی
کد مقاله : 1660-5THEEPCK (R1)
نویسندگان
معصومه السادات سیدی *
فرهنگی رسمی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازی‌های آموزشی بر یادگیری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در دوره ابتدایی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان یک مدرسه استثنایی در شهر قم در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود. از میان آن‌ها، ۳۰ دانش‌آموز (۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده شامل آزمون پیشرفت تحصیلی، مشاهده کلاسی و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. روایی ابزارها به تأیید متخصصان رسید و پایایی آزمون‌ها با آلفای کرونباخ (۰.۸۲) تأیید شد. داده‌های کمی با تحلیل کوواریانس (ANCOVA) و داده‌های کیفی با تحلیل محتوای استقرایی بررسی شدند. یافته‌ها نشان داد که میانگین نمرات گروه آزمایش به‌طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود
η² = 0.46) ، .(p < 0.01همچنین، بازی‌های آموزشی باعث افزایش انگیزه، تمرکز، تعامل اجتماعی و درک بهتر مفاهیم درسی شدند. بر این اساس، استفاده از بازی‌های آموزشی می‌تواند رویکردی مؤثر برای بهبود یادگیری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس ابتدایی باشد.
کلیدواژه ها
بازی‌های آموزشی، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، یادگیری، پیشرفت تحصیلی، آموزش ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر