نقش بازیهای آموزشی در بهبود یادگیری دانشآموزان با نیازهای ویژه در دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1660-5THEEPCK (R1) |
نویسندگان |
معصومه السادات سیدی * فرهنگی رسمی آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر یادگیری دانشآموزان با نیازهای ویژه در دوره ابتدایی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل دانشآموزان یک مدرسه استثنایی در شهر قم در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود. از میان آنها، ۳۰ دانشآموز (۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده شامل آزمون پیشرفت تحصیلی، مشاهده کلاسی و مصاحبه نیمهساختاریافته بود. روایی ابزارها به تأیید متخصصان رسید و پایایی آزمونها با آلفای کرونباخ (۰.۸۲) تأیید شد. دادههای کمی با تحلیل کوواریانس (ANCOVA) و دادههای کیفی با تحلیل محتوای استقرایی بررسی شدند. یافتهها نشان داد که میانگین نمرات گروه آزمایش بهطور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود η² = 0.46) ، .(p < 0.01همچنین، بازیهای آموزشی باعث افزایش انگیزه، تمرکز، تعامل اجتماعی و درک بهتر مفاهیم درسی شدند. بر این اساس، استفاده از بازیهای آموزشی میتواند رویکردی مؤثر برای بهبود یادگیری دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس ابتدایی باشد. |
کلیدواژه ها |
بازیهای آموزشی، دانشآموزان با نیازهای ویژه، یادگیری، پیشرفت تحصیلی، آموزش ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |