توسعه دانش‌حرفه‌ای معلمان بر مبنای خودتعیین گری و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان بی انگیزه
کد مقاله : 1658-5THEEPCK (R1)
نویسندگان
ساناز دهقان مروستی *
استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران. S.dehghan@cfu.ac.ir
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه، ارائه راهکارهای عملی جهت توسعه‌ی دانش‌حرفه‌ای معلمان بر مبنای خودتعیین گری دانش‌آموزان بی انگیزه بود. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر مقطع دوره‌ی متوسطه دوم، (8000 نفر) بودند. شرکت‌کنندگان تعداد 316 دانش‌آموز (16 تا 18 سال) نفر از دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. در ابتدا از دانش‌آموزان خواسته شد به پرسشنامه انگیزه تحصیلی هارتر (1980)، پاسخ دهند. نمرات 25 تا 30 درصد پایین به تعداد 263 نفر انتخاب شدند و این دانش‌آموزان به دو پرسشنامه خودتعیین گری گاردیا، دسی و رایان (2000) و درگیری‌تحصیلی ریو (2013) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه و گام‌به‌گام انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد، درگیری‌تحصیلی، 18 تا 21 درصد واریانس خودتعیین گری را تبیین می‌کنند. درگیری‌شناختی، پیش‎بینی کننده‌ نیاز خودپیروی بود و نمره کل درگیری‌تحصیلی (شناختی و عاملی) پیش‌بینی کننده‌ نیاز شایستگی بود و درگیری‌تحصیلی به عنوان پیش‌بینی کننده‌ نیاز پیوند شناسایی شدند. نتیجه گیری می شود، دانش‌آموزان بی انگیزه در کنترل و مدیریت رفتار خود در محیط‌های یادگیری و ارتباط با محتوای درسی ضعیف عمل می کنند. پیشنهاد می‌شود معلمان قبل از شروع تدریس بر خودتعیین گری و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان با محتوای یادگیری و محیط آموزشی بپردازند. ضمن اینکه این نتایج برای معلمان مقطع دبستان قابلیت تعمیم دارد.
کلیدواژه ها
دانش حرفه ای معلمان، درگیری‌تحصیلی، خودتعیین گری، دانش‌آموزان بی انگیزه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر