| تحلیل وبررسی اصول تدریس اثربخش درتربیت تمام ساحتی از منظر قرآن و روایاتت | 
| کد مقاله : 1651-5THEEPCK | 
| نویسندگان | 
| علیرضا  حیدری سه ده * استادیار گروه آموزشی معارف اسلامی ،دانشگاه فرهنگیان ،تهران. ایران | 
| چکیده مقاله | 
| تعلیم و تربیت در نظام اسلامی، بر پایه شناخت درست از خداوند و تقویت ارزشهای اخلاقی، اجتماعی و علمی استوار است. در این راستا، قرآن کریم به عنوان «تبیان کل شیء» و روایات معصومین علیهمالسلام به عنوان مکمل آن، تأکید ویژهای بر علمآموزی، خردورزی و تدریس اثربخش دارند. آموزههایی نظیر ضرورت رعایت تفاوتهای فردی، انتخاب روشهای مناسب تدریس، مدیریت مؤثر کلاس و بهرهگیری از فناوریهای نوین، به عنوان مبانی اصلی برای بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری مطرح شدهاند این مقاله اصول ضروری برای تدریس اثربخش در تربیت تمامساحتی را از منظر قرآن و روایات بررسی میکند. هدف آن است که با استفاده از آموزههای دینی، نقش مؤثری در تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رسیدن به «حیات طیبه» ایفا کند. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و اصولی همچون آگاهیهای علمی، فنون تعلیم، درک و نگرش علمی، روحیه پژوهشگری، مهارتهای فناوری و مدیریت کلاس بر مبنای راهبردهای شناختی و رفتاری تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد که بهرهگیری از معارف اسلامی و استفاده از شیوههای تعلیمی مؤثر میتواند کیفیت تدریس و یادگیری را ارتقا داده و فضای آموزش را پویاتر سازد. | 
| کلیدواژه ها | 
| قرآن، روایات، تدریس اثربخش، تربیت تمامساحتی | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی | 
