نقد مبانی فلسفی انسان فرهیخته ترسیم شده در سند آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران
کد مقاله : 1645-5THEEPCK
نویسندگان
علی صحبت لو *
استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران، Alisohbatlo@cfu.ac.ir
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، نقد مبانی فلسفی انسان فرهیخته در آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران است. در این پژوهش از روش فلسفی (بررسی تحلیلی، انتقادی و استنتاجی) به منظور پاسخ به سؤالات پژوهش استفاده شده است. نتایج بررسی نشان داد که مبانی فلسفی تربیت در سند در بستر دینی؛ یعنی اسلام شکل گرفته است، درنتیجه، بنیان‌های نظری در تربیت انسان فرهیخته آموزه‌های دینی و قرآنی است. بررسی مبانی فلسفی تربیت نشان داد که تصویر انسان فرهیخته را نمی‌توان تنها ذیل مبحث مبانی انسان‌شناسی مشاهده کرد. این تصویر در سند در لابه لای مباحث حوزه‌های هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و ارزش‌شناسی قابل بازیابی است. بسیاری از اهداف و ویژگی‌های اشاره‌شده در سند آموزش‌وپرورش در تربیت انسان فرهیخته، جنبه آرمانی داشته و تحقق آن‌ها در نظام آموزشی با توجه به امکانات آموزشی و پرورشی دشواراست. با توجه به این‌که مباحث اساسی مطرح‌شده در هریک از مبانی فلسفی انسان فرهیخته در چگونگی و نوع تربیت انسان فرهیخته دخیل هستند و بین مبانی فلسفی انسان فرهیخته و مؤلفه‌های اساسی آن رابطه وجود دارد، لذا انتظار براین است که در مرحله بازنگری سند نقدهای مطرح‌شده موردتوجه قرار گیرد. این نقد می‌تواند یک سری دستاوردهایی را برای نظام آموزشی کشور داشته باشد؛ می‌تواند به مبانی فلسفی سند آموزش‌وپرورش قوام و استحکام بخشد و نقاط قوت آن را نشان دهد و اگر کاستی‌ها و خلأهایی در آن وجود داشته باشد در جهت برطرف کردن آن‌ها تلاش شود.
کلیدواژه ها
مبانی فلسفی تربیت، انسان فرهیخته، سند آموزش‌وپرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی