بررسی رابطه هوش هیجانی دانش آموزان با سازگاری اجتماعی
کد مقاله : 1641-5THEEPCK (R1)
نویسندگان
ساناز اقدامی *، اکبر فرجی ولی کندی، شکوفه پاشازاده صومعه
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز
چکیده مقاله
در ایـن پـژوهش ، کـه بـا هـدف بررسـی رابطه هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1403-1402 صورت گرفته است، روش انجام تحقیق از نوع توصیفی همبستگی می باشد . نمونه مورد بررسی تعداد 12 نفر از دانش آموزان ابتدایی (ششم) می باشند که بصورت تصادفی انتخاب شدند . جمع آوری اطلاعات بـه وسیله پرسشنامه بوده است.
یافتـه هـای پژوهش نشان می دهد که هوش هیجانی و دو مؤلفـه ی آن (عامـل خـوشبینـی و درک عواطـف) بـا سـازگاری اجتماعی در نوجوانان 11-12 سـاله رابطـه معنـاداری دارد. این یافته ها بیان می کند که ایـن گـروه نوجوانـان توانایی خوشبینی و درک عواطف خود و دیگـران را دارند که تعیین کننده ی میزان سازگاری آنان با دیگران است؛ یعنی هر چقدر میزان هوش هیجانی آنان بـالاتر باشد، میزان سازگاری آنان بیشتر می شود. همچنین، نتایج این پژوهش نشـان داد کـه هـوش هیجانی تا حد زیادی با ارتباطات اجتماعی و نحـوه ی تعامل با دیگـران در ارتبـاط اسـت و در مهـارتهـای اجتمــاعی، بــه ویــژه پــذیرش اجتمــاعی و ســازگاری اجتماعی بسیار تعیین کننـده اسـت.
کلیدواژه ها
هوش هیجانی، سازگاری اجتماعی، دوره ابتدایی، تبریز
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر