تأثیر هوش مصنوعی بر آموزش علوم تجربی در کلاس های چند پایه |
کد مقاله : 1635-5THEEPCK |
نویسندگان |
آرش بختیاری * دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مقصودی همدان |
چکیده مقاله |
هوش مصنوعی بهعنوان یک فناوری نوین در آموزش، توانسته است تحولات قابلتوجهی را در زمینههای مختلف ایجاد کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از این فناوری در تدریس علوم تجربی در کلاسهای چندپایه ابتدایی انجام شد. این تحقیق به روش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان کلاسهای چندپایه ابتدایی بود که از میان آنها، ۱۰ دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص یافتند. گروه آزمایش طی یک دوره یک ماهه از یک سیستم آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی برای یادگیری مفاهیم علوم تجربی بهرهبرداری کردند، در حالیکه گروه کنترل به شیوه سنتی آموزش دیدند. ابزار گردآوری دادهها شامل آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه نگرش به یادگیری علوم تجربی بود. دادهها با استفاده از روشهای تحلیل آماری توصیفی و استنباطی پردازش شدند. نتایج نشان داد که استفاده از هوش مصنوعی تأثیر معناداری در بهبود درک مفاهیم علمی آنها نسبت به یادگیری علوم تجربی دارد؛علاوه بر این، عملکرد تحصیلی گروه آزمایش بهطور قابلتوجهی از گروه کنترل برتر بود. این فناوری با ارائه آموزش شخصیسازیشده و تسهیل یادگیری فعال، به معلمان این امکان را میدهد که نیازهای متنوع دانشآموزان را شناسایی کرده و بهطور مؤثرتری آنها را برآورده سازند. |
کلیدواژه ها |
آموزش، علوم تجربی، کلاس چندپایه،هوش مصنوعی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |