هوش مصنوعی به مثابه تسهیل گر فراگیر: بازطراحی برنامه درسی برای کودکان نابینا و کم بینا |
کد مقاله : 1634-5THEEPCK (R1) |
نویسندگان |
علی عسگرانی *1، زهره معلم2 1دانشجو 2مدیر مدرسه |
چکیده مقاله |
هدف این مقاله بررسی نقش هوش مصنوعی در بهبود فرآیند آموزشی کودکان نابینا و کمبینا است. روش تحقیق شامل تحلیل ابزارهای هوش مصنوعی مانند کتابهای صوتی و متنی هوشمند، دستیارهای صوتی و سیستمهای هدایت، و تأثیر آنها بر دسترسی و کیفیت آموزش میباشد. یافتهها نشان میدهند که هوش مصنوعی با تولید محتوای تعاملی و جذاب مانند توضیحات صوتی، تصاویر توصیفی و بازیهای آموزشی، تجربه یادگیری کودکان را متحول میکند. همچنین، این فناوری با ارائه ابزارهای ناوبری هوشمند، کودکان نابینا و کمبینا را در حرکت و جابجایی در محیطهای آموزشی یاری میدهد. ترجمه زبان اشاره به متن و صدا توسط هوش مصنوعی نیز به تسهیل ارتباطات این کودکان با معلمان و همکلاسیهایشان کمک میکند. از سوی دیگر، هوش مصنوعی میتواند به بهبود امکانات آموزشی مانند کتابخانهها و منابع یادگیری مجازی کمک کند. نتیجهگیری نشان میدهد که هوش مصنوعی با ارائه راهحلهای نوین، کیفیت آموزش و دسترسی به منابع آموزشی را بهبود میبخشد. علاوه بر این، مقاله چالشها و فرصتهای موجود در استفاده از هوش مصنوعی در آموزش این کودکان را بررسی کرده و راهکارهایی برای بهبود کیفیت آموزشی پیشنهاد میدهد. اهمیت فناوریهای نوین در تسهیل آموزش کودکان نابینا و کمبینا نباید نادیده گرفته شود و بهرهگیری از آنها میتواند تأثیرات مثبت زیادی داشته باشد. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: هوش مصنوعی، تسهیل گر، برنامه درسی، کودکان نابینا، کودکان کم بینا، آموزش و پرورش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |