ضرورت آموزش ارزش مکانی بعد از میلیارد در پایه ششم ابتدایی (هزار میلیارد، عرف غلط)
کد مقاله : 1629-5THEEPCK (R2)
نویسندگان
محمد جعفریان جزی *
کارشناس مرکز توسعه و بهسازی منابع انسانی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
چکیده

درک و کاربرد صحیح مقیاس‌های عددی بزرگ از ضروریات اساسی در حوزه‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی است. در شرایط کنونی، با توجه به نقش فزاینده اعداد بزرگ در تصمیم‌گیری‌های کلان، اهمیت استفاده دقیق از سیستم‌های شمارش عددی بیش از پیش نمایان شده است. با این وجود، ناهماهنگی در کاربرد اصطلاحاتی مانند "هزار میلیارد" و "تریلیون" به‌ویژه در نظام آموزشی، منجر به بروز خطا در تحلیل‌ها می‌شود. این پژوهش با هدف بررسی تفاوت‌های بنیادی میان سیستم‌های شمارش کوتاه و بلند و تأثیر آن‌ها بر تحلیل‌های علمی و اقتصادی، به مطالعه مقیاس‌های عددی بزرگ‌تر از میلیون و میلیارد می‌پردازد. این مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و داده‌ها از طریق تحلیل محتوای کتب درسی ابتدایی، اسناد اقتصادی و نظرات متخصصان گردآوری شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد فقدان استانداردسازی در آموزش مقیاس‌های عددی، مشکلات جدی در سطوح پیشرفته تحصیلی و تصمیم‌گیری‌های کلیدی ایجاد می‌کند. بر اساس نتایج، اصلاحات اساسی در آموزش مقیاس‌های عددی بزرگ، از جمله جایگزینی اصطلاحات نامناسب با سیستم شمارش بین‌المللی پیشنهاد می‌شود. این تغییرات علاوه بر همسویی با استانداردهای جهانی، موجب افزایش دقت در تحلیل‌ها و ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری‌های علمی، اقتصادی و اجرایی خواهد شد.
کلیدواژه ها
کلیدواژه‌ها: خوانش اعداد بزرگ، مقیاس عددی، سیستم شمارش رقم‌های زیاد، بعداز میلیارد، بیلیون، آموزش عددشناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر