طراحی و اعتبار سنجی الگوی تدریس برخط درس مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی |
کد مقاله : 1626-5THEEPCK |
نویسندگان |
محمدحسین خوشبختیان *1، سید مجید عبداللهی2 1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه پیام نور مرکزخمین، خمین، ایران 2استادیار، گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور ص، پ. 4697-19395 تهران ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف طراحی و اعتبار سنجی الگوی تدریس برخط درس مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی انجام شد. مطالعه حاضر ازنظر هدف از نوع کاربردی و ازلحاظ نوع دادههای گردآوریشده، آمیخته اکتشافی با تاکید بر رویکرد تاکسونومی که شامل دو فاز کیفی و کمی بود. در بخش کیفی از رویکرد کیفی پدیدار شناسی و در بخش کمی از رویکرد همبستگی استفاده شد. ابزار سنجش در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون در بخش کیفی و در بخش کمی نیز جهت اعتبار سنجی الگوی طراحی شده از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. یافتههای حاصله نشان داد الگوی برنامه درسی تدریس برخط درس مطالعات اجتماعی دارای 4 مقوله اصلی؛ هدف، محتوا، روشهای یادگیری و یاددهی و شیوههای ارزشیابی و 17 مقوله فرعی؛ اجتماعی شدن، همکاری، توانایی یادگیری خود راهبر، یادگیری مادام العمر، تقویت مسئولیت پذیری اجتماعی، محتوای منعطف، درگیری با محتوای مسائل اجتماعی، درگیری با مواد آموزشی غیر انفرادی، درگیری با محتوای تلفیقی، گفتگوی برخط، تبادل نظر برخط، پرسش و پاسخ، یادگیری مشارکتی، فرایند مشارکتی، ارتباط مذاکرهای، خود ارزیابی و پویا از تکالیف هدف آزاد میباشد. |
کلیدواژه ها |
تدریس برخط، مطالعات اجتماعی، ششم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |