هوش هیجانی و فلسفه های نوین: رویکردی روان شناختی و جامعه شناختی به مدیریت کلاس های چندپایه |
کد مقاله : 1623-5THEEPCK (R1) |
نویسندگان |
عرفان احمدی *1، ریحانه آرامی2 1دانشجو کارشناسی رشته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان یاسوج 2دانشجو کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان یاسوج پردیس کوثر |
چکیده مقاله |
مدیریت کلاسهای چندپایه در نظامهای آموزشی جهانی، بهویژه در مناطق کمجمعیت، یکی از پیچیدهترین چالشهای آموزشی محسوب میشود. ترکیب دانشآموزان با سنین و نیازهای تحصیلی متنوع، نیازمند رویکردهایی نوآورانه و انعطافپذیر است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر هوش هیجانی معلمان و بهرهگیری از فلسفههای نوین آموزشی در بهبود مدیریت این نوع کلاسها انجام شد. پژوهش حاضر، با استفاده از روش کیفی و تحلیل مضمون، دادههای خود را از مصاحبههای نیمهساختاریافته با 15 معلم مدارس چندپایه در شهرستان لنده گردآوری کرد. نتایج نشان داد که معلمان با هوش هیجانی بالا، توانایی بیشتری در مدیریت تنشهای کلاسی، ارتقای تعاملات انسانی و ایجاد محیط یادگیری مثبت دارند. علاوه بر این، بهرهگیری از فلسفههای نوین آموزشی نظیر یادگیری مشارکتی و آموزش خودراهبری، باعث تقویت مهارتهای اجتماعی دانشآموزان و یادگیری معنادار شد. در عین حال، محدودیت منابع، ضعف زیرساختهای فناوری و کمبود آموزشهای ضمنخدمت، چالشهای اصلی پیش روی معلمان شناسایی شدند. این پژوهش، با تأکید بر اهمیت تقویت هوش هیجانی و استفاده از رویکردهای آموزشی نوین، الگویی عملی برای ارتقای اثربخشی مدیریت کلاسهای چندپایه ارائه میکند که میتواند به سیاستگذاریهای آموزشی در سطح کلان نیز کمک کند. |
کلیدواژه ها |
هوش هیجانی، فلسفههای نوین آموزشی، مدیریت کلاسهای چندپایه، یادگیری مشارکتی، آموزش خودراهبری. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |