فرصت ها و چالش های کارورزی در دانشگاه فرهنگیان از نظردانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی با تأکید بر سرفصل کارورزی
کد مقاله : 1619-5THEEPCK (R1)
نویسندگان
فریبا پروانه *
استادیار، گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران f.parvaneh@cfu.ac.ir Email:
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر مطالعه تجربه کارورزی دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر فرصت ها و چالش ها می باشد. این پژوهش از لحاظ پارادایم کیفی و از لحاظ روش با استفاده از روش تحلیل روایت انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجومعلمان و فارغ التحصیلان دختر دانشگاه فرهنگیان استان ایلام تا سال تحصیلی 1403-1402 می باشد. تعداد 12 نفر از دانشجومعلمان و فارغ التحصیلان که واحد کارورزی 1 تا 4 را تا سال تحصیلی 1403-1402 گذرانده اند، با روش نمونه گیری هدفمند جهت مصاحبه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته تا زمان اشباع نظری استفاده شد. پس از کدگذاری اولیه و ثانویه، مفاهیم و مضامین اصلی متن مصاحبه استخراج گردید. با توجه به کدگذاری اولیه و ثانویه فرصت ها و چالش ها در دو بخش: 1- فرصت ها و چالش های علمی و 2- چالش های ویژه سازمان اداری دسته بندی گردید. نتایج پژوهش نشان داد که کارورزی در دانشگاه فرهنگیان دارای نقاط قوت و ضعف می باشد اما می توان با برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح و با اصلاح برخی از مصوبات و برنامه سرفصل کارورزی نقاط قوت آن را تقویت و چالش های آن را مهار کرد.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها : کارورزی - دانشگاه فرهنگیان- فرصت ها – چالش ها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر