بازنمایی تجارب زیسته دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از پژوهش روایی در توسعه حرفه ای خود: یک مطالعه پدیدار شناسی .. |
کد مقاله : 1614-5THEEPCK (R1) |
نویسندگان |
مریم مرندی حیدرلو *، فاطمه مردان اربط استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی تجارب زیسته دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی از پژوهش روایی در توسعه حرفهای خود انجام شده است. رویکرد پدیدارشناسی بهعنوان چارچوب پژوهش بهکار گرفته شده است تا تجربیات شخصی و معنایی دانشجو-معلمان از پژوهش روایی را کشف کند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با دانشجو-معلمان گردآوری شد و با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که دانشجو-معلمان با آشنایی اولیه با پژوهش روایی، تفاوت این روش با سایر رویکردها را درک کرده و انگیزههای متعددی برای استفاده از آن در توسعه حرفهای خود داشتند. همچنین، چالشهایی مانند دشواری در تحلیل دادههای روایی و کمبود منابع در مسیر اجرای پژوهش روایی مطرح شد. نتایج نشان میدهند که پژوهش روایی بر خودشناسی و توسعه حرفهای دانشجو-معلمان تأثیر مثبت گذاشته و به آنها کمک کرده است تا مهارتهای تفکر انتقادی، توانایی تحلیل موقعیتهای کلاسی و بهبود ارتباط با دانشآموزان را تقویت کنند. از سوی دیگر، دانشجویان معلمان پیشنهاداتی مانند ارتقاء آموزشهای دانشگاهی، افزایش دسترسی به منابع و حمایت بیشتر اساتید برای گسترش پژوهش روایی ارائه دادند. این پژوهش تأکید میکند که پژوهش روایی بهعنوان یک رویکرد مؤثر میتواند به بهبود آموزش ابتدایی و توسعه حرفهای دانشجو-معلمان کمک کند. |
کلیدواژه ها |
باز نمایی ، تجارب زیسته، روایت پژوهی، توسعه حرفه ای، دانشجو معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |