تحلیل تصویرسازی کتاب فارسی اول ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری کودکان
کد مقاله : 1604-5THEEPCK
نویسندگان
ناصر کاظم خانلو *1، نگار مرادپور2
1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران
2دانشجو
چکیده مقاله
تحلیل تصویرسازی کتاب فارسی اول ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری کودکان
کتاب‌های درسی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای آموزشی، نقش بسزایی در شکل‌گیری شناخت و یادگیری کودکان دارند. در این میان، تصویرسازی کتاب‌های فارسی اول ابتدایی به عنوان اولین مواجهۀ جدی کودکان با دنیای کتاب و خواندن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این پژوهش با هدف بررسی کیفیت تصویرسازی کتاب‌های فارسی اول ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری کودکان انجام شده است. در این پژوهش، تصاویر کتاب‌های فارسی اول ابتدایی از نظر تطابق با متن، جذابیت بصری، استفاده از رنگ‌ها، سادگی، وضوح و تناسب با سن و شناخت کودکان مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که برخی از تصاویر کتاب‌های فارسی اول ابتدایی از نظر اصول تصویرگری و مفاهیم روانی رنگ‌ها دارای نقایصی بوده و این کتاب‌ها نیازمند بازنگری و اصلاح محتوای تصویری هستند. در نهایت، پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت تصویرسازی کتاب‌های فارسی اول ابتدایی ارائه شده است.
کلیدواژه ها
کتاب فارسی اول ابتدایی، تصویرسازی، یادگیری کودکان، تحلیل تصویر، اصول تصویرگری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر