تحلیل تصویرسازی کتاب فارسی اول ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری کودکان |
کد مقاله : 1604-5THEEPCK |
نویسندگان |
ناصر کاظم خانلو *1، نگار مرادپور2 1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران 2دانشجو |
چکیده مقاله |
تحلیل تصویرسازی کتاب فارسی اول ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری کودکان کتابهای درسی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای آموزشی، نقش بسزایی در شکلگیری شناخت و یادگیری کودکان دارند. در این میان، تصویرسازی کتابهای فارسی اول ابتدایی به عنوان اولین مواجهۀ جدی کودکان با دنیای کتاب و خواندن، از اهمیت ویژهای برخوردار است. این پژوهش با هدف بررسی کیفیت تصویرسازی کتابهای فارسی اول ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری کودکان انجام شده است. در این پژوهش، تصاویر کتابهای فارسی اول ابتدایی از نظر تطابق با متن، جذابیت بصری، استفاده از رنگها، سادگی، وضوح و تناسب با سن و شناخت کودکان مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که برخی از تصاویر کتابهای فارسی اول ابتدایی از نظر اصول تصویرگری و مفاهیم روانی رنگها دارای نقایصی بوده و این کتابها نیازمند بازنگری و اصلاح محتوای تصویری هستند. در نهایت، پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت تصویرسازی کتابهای فارسی اول ابتدایی ارائه شده است. |
کلیدواژه ها |
کتاب فارسی اول ابتدایی، تصویرسازی، یادگیری کودکان، تحلیل تصویر، اصول تصویرگری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |