بررسی رابطه هوش مصنوعی با یادگیری ماشینی در شخصی سازی آموزش |
کد مقاله : 1595-5THEEPCK |
نویسندگان |
فرشید رستم زاده *1، حسن قلاوندی2 1دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد ارومیه 2استاد تمام مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی،واحد ارومیه،دانشگاه ارومیه.ارومیه.ایران |
چکیده مقاله |
این تحقیق به دنبال بررسی رابطه هوش مصنوعی (AI) با یادگیری ماشینی (ML) در شخصیسازی آموزش می باشد به عبارتی هدف اصلی این پژوهش، تحلیل چگونگی تأثیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در فرایند شخصیسازی آموزش در نظام آموزشی و ایجاد تجارب یادگیری متناسب با نیازهای فردی دانشآموزان بوده است. روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر فلسفه پژوهش از نوع تحقیقات کمی و از منظر استراتژی و مسیر اجرا از نوع ماتریس همبستگی می باشد از طریق ضریب همبستگی اسپیرمن صورت گرفته است جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان و معلمان آموزش و پرورش ناحیه یک به تعداد 8663 نفر می باشد،روش نمونه گیری تصادفی طبقهای است که حجم نمونه از طیق فرمول کوکران 384 نفر به دست آمد. بر اساس متغیرهای مورد بررسی پرسشنامه ای با 67 سؤال در مقیاس لیکرت تنظیم شد و از آن طریق اطلاعات جمعآوری شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در شخصیسازی آموزش رابطهای معنادار وجود دارد و این ارتباط با ضریب همبستگی اسپیرمن تأیید شد. یافتهها همچنین حاکی از آن است که استفاده از این فناوریها میتواند به بهبود فرایند تدریس، تسهیل در شناسایی نیازهای فردی دانشآموزان و ارتقای کیفیت آموزش کمک کند. این تحقیق به معلمان و مدیران آموزشی توصیه میکند که از قابلیتهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای شخصیسازی و بهینهسازی فرایندهای آموزشی بهرهبرداری کنند. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، شخصی سازی آموزش. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |