تبیین روابط بین توسعه حرفه ای و تعهد حرفه ای مدیران با اعتماد سازمانی مدارس ابتدایی
کد مقاله : 1593-5THEEPCK
نویسندگان
اسداله خدیوی *
دانشیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
تحقیق حاضر با هدف تعیین روابط بین توسعه حرفه‌ای و تعهد حرفه‌ای مدیران با اعتماد سازمانی مدارس ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز صورت گرفته است. نوع تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است.جامعه آماری پژوهش تمامی مدیران مدارس ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز به تعداد 162 نفر بوده است که براساس جدول مورگان حجم نمونه آماری 114 نفر مشخص و با بهره گیری از روش نمونه برداری تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. ابزارهای جمع آوری داده‌ها سه پرسشنامه اعتماد سازمانی الونن و همکاران(2008) ، توسعه حرفه‌ای توسط زند و همکاران (1390) و تعهد حرفه‌ای بلاو(1985) می-باشد. ضریب پایایی ابزارها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برای توسعه حرفه‌ای 88/0 ، تعهد حرفه‌ای 86% و اعتماد سازمانی90/0 محاسبه شده است.نمره گذاری پرسشنامه‌ها در طیف 5 درجه‌ای لیکرت بوده است.روایی پرسشنامه‌ها توسط متخصصان موضوعی مورد تایید قرار گرفته است.به منظور تجزیه و تحلیل فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شده است. نتایج تحلیل‌ها نشان داد که بین توسعه حرفه‌ای و تهعد حرفه و ابعاد این‌دو با اعتماد سازمانی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. یافته دیگرپژوهش حاکی از آن است که ابعاد توسعه حرفه‌ای (عوامل مدیریتی، عوامل محیطی، عوامل سرپرستی، عوامل اجتماعی و عوامل آموزشی) و تعهد حرفه‌ای (وابستگی حرفه‌ای، وابستگی سازمانی، پای‌بندی، و مشارکت) به طور معنا‌داری اعتماد سازمانی مدارس را پیش‌بینی می‌کنند و در کل توسعه حرفه‌ای 41 درصد و تعهد حرفه‌ای 42 درصد از واریانس اعتماد سازمانی مدارس را تبیین می‌کنند.
کلیدواژه ها
اعتماد سازمانی، توسعه حرفه‌ای، تعهد حرفه‌ای، آموزش و پرورش. مدیران مدارس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی