تحلیل محتوای کتاب درسی ریاضی پایۀ سوم ابتدایی چاپ ۱۴۰۴-۱۴۰۳ مبتنی بر الگوی خلّاقیّت پلسک
کد مقاله : 1562-5THEEPCK
نویسندگان
تارا کرم وندی *
دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
آموزش درس ریاضی، به‌ویژه در مقطع ابتدایی یکی از تأثیرگذارترین مبحث‌ها در رشد و هدایت خلّاقیّت دانش‌آموزان است؛ بنابراین، انتظار می‌رود درتدوین محتوا به این موضوع توجّه کافی شود. در پژوهش حاضر، کتاب درسی ریاضی سوم ابتدایی سال تحصیلی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳ براساس الگوی خلّاقیّت «پلسک» مورد بررسی قرار گرفته. هدف از این پژوهش، بررسی محتوای کتاب و میزان مطابقت آن با الگوی خلّاقیّت پلسک بوده. برای ارزیابی محتوای کتاب درسی از روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا استفاده شده است؛ بنابراین، حجم نمونه که 4 فصل انتخاب شده از کتاب درسی می‌باشد، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. در تحلیل محتوای کتاب، از فرم‌های طرّاحی شده، مربوط به الگوی خلّاقیّت پلسک، جهت جمع‌آوری اطّلاعات استفاده شده است. در نتایج به دست آمده در این پژوهش، 452 واحد مورد بررسی قرار داده شده‌اند که از این تعداد، 86 واحد، معادل 02/19 درصد «غیرفعال»، 283 واحد معادل 61/62 درصد «فعال مهارتی» و 73 واحد، معادل 15/16 درصد نیز «فعال خلّاق» بوده‌اند. یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهند، که درصد تطابق محتوای این 4 فصل بر اصل «توجّه» در الگوی خلّاقیّت پلسک، 74/7 درصد، میزان مطابقت با اصل «گریز از واقعیّت کنونی» 98/3 درصد و میزان مطابقت با اصل «تحرّک ذهنی» 42/4 درصد بوده است. از داده‌های به دست آمده، می‌توان چنین برداشت کرد که محتوای این 4 فصل از کتاب ریاضی سوم دبستان با اصول سه‌گانۀ خلّاقیّت پلسک تطابق نداشته و سهم آن در آموزش خلّاقیّت به دانش‌آموزان بسیار کم است؛ به طوری که نمی‌تواند در پرورش خلّاقیّت آنان مؤثّر واقع شود.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، الگوی خلّاقیّت پلسک، کتاب ریاضی سوم ابتدایی، کتاب درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی