مولفه‌های سواد رسانه‌ای و نقش آموزش سوادرسانه‌ای در کاهش آسیب‌های نوپدید اجتماعی دانش‌آموزان
کد مقاله : 1560-5THEEPCK
نویسندگان
ساینا مرتضوی *1، نرگس پورطالب2
1دانشجوی دانشگاه فرهنگیان
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش به منظور بررسی مولفه‌های سوادرسانه‌ای و نقش آموزش سوادرسانه‌ای در کاهش آسیب‌‌های نوپدید اجتماعی دانش‌آموزان صورت گرفت. امروزه به دلیل اینکه زندگی ما به رسانه‌ها وابسته است؛ مطالعه در زمینه رسانه‌‌ها و افزایش آگاهی در آن زمینه اهمیت می یابد. بسیاری از اقشار جامعه از جمله دانش‌آموزان و نوجوانان به علت نداشتن سوادرسانه‌ای در معرض آسیب‌ های رسانه، فضای مجازی و اینترنت قرار می گیرند. از جمله این آسیب ها ایجاد مشکلات خانوادگی، اختلال در هویت یابی، برقراری روابط نامتعارف و مدگرایی و.. است اما اگر والدین آموزش های لازم را در این زمینه ببینند، محدودیت هایی برای فرزندانشان قرار دهند و مدرسه کتاب ها و مجلاتی با موضوعات سوادرسانه‌ای برای دانش‌آموزان تهیه کند از وقوع این دسته آسیب های نوپدید جلوگیری می شود. جهت دستیابی به این هدف پژوهشی از مطالعات کتابخانه‌‌ای از قبیل مقالات و سایت های Sid، Magiran و.. استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش سوادرسانه‌ای نقش مهمی در کاهش آسیب‌های نوپدید اجتماعی دانش‌‌آموزان دارد.
کلیدواژه ها
سواد رسانه ای، آموزش، آسیب های اجتماعی، نوپدید
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر