طراحی پکیج هنردرمانی مبتنی بر نقاشی با هدف بهبود حافظه دیداری و عملکرد نوشتن دانشآموزان پسر دارای اختلال دیکته نویسی |
کد مقاله : 1557-5THEEPCK |
نویسندگان |
ساناز دهقان مروستی * استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران. S.dehghan@cfu.ac.ir |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر طراحی پکیج هنردرمانی با هدف بهبود حافظه دیداری و عملکرد نوشتن دانشآموزان پسر دارای اختلال دیکتهنویسی دردوره اول ابتدایی شهر یزد بود. این تحقیق براساس هدف، یک تحقیق کاربردی و براساس روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمایش- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره اول ابتدایی شهر یزد (تعداد تقریبی 7600 نفر) بودند. نمونهگیری باروش هدفمند انجام شد. مرحله اول، املای محقق ساخته روی 60 دانشآموز پسر دارای اختلال دیکتهنویسی (باارجاع معلم)، اجرا شد. مرحله دوم، 47 دانشآموز واجد ملاکهای تشخیصی اختلال دیکتهنویسی به آزمون حافظه بصری کیم کاراد پاسخ دادند. با درنظرگرفتن نمره 25 تا 50 درصد پایین، تعداد 30 دانشآموز بعنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. دانشآموزان براساس نمرات پیشآزمون همتا شدند وبا درنظرگرفتن ملاکهای ورود وخروج، در دو گروه آزمایش و گواه به تصادف قرار گرفتند. هنردرمانی مبتنی بر نقاشی در 12 جلسه 60 دقیقهای آموزش داده شد؛ و مجدد آزمون حافظه بصری کیم کاراد تکمیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشان داد، پکیج طراحی شده هنردرمانی مبتنی بر نقاشی سبب بهبود حافظه دیداری و بهبود عملکر دانشآموزان در دیکته نویسی شده است و میتواند درساعات هنر مدارس دوره ابتدایی در مقاطع اول و دوم با هدف بهبود حافظه دیداری و عملکرد نوشتن دانشآموزان دارای اختلال دیکتهنویسی به کار رود. |
کلیدواژه ها |
هنردرمانی مبتنی بر نقاشی، حافظه دیداری، عملکرد نوشتن، اختلال دیکتهنویسی، دانشآموزان پسر |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |