کارایی کیفیت دانش محتوایی و پداگوژیکی معلمان در استفاده از یادگیری اکتشافی هدایتشده در آموزش ابتدایی |
کد مقاله : 1548-5THEEPCK |
نویسندگان |
مرجان معیری *1، پروانه امیری پور2 1استادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان ،تهران، ایران 2استادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، کد پستی 889-14665،تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از انجام این پژوهش کارایی کیفیت دانش محتوایی و پداگوژیکی معلمان در استفاده از یادگیری اکتشافی هدایتشده در آموزش ابتدایی در مدارس ابتدایی شهر بندرعباس بوده است. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری، شامل 10 نفر از معلمان ابتدایی پایه چهارم و همچنین 72 نفر از دانش آموزان دختر پایه چهارم که از طریق نمونه گیری چند مرحله ای و تصادفی در حجم نمونه قرار گرفتند. برای انجام این تحقیق ابتدا از پرسشنامه تلفیق فناوری (اشمیت و همکاران،2009) که هفت بعد دانش فناوری، دانش پداگوژی، دانش محتوایی، دانش محتوایی فناوری؛ دانش محتوایی پداگوژی، پداگوژیکی فناوری دانش محتوایی/تربیتی و فناوری به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. پرسشنامه سبک تلفیقی فناوری توسط معلمان تکمیل و طرح درس محقق ساخته ریاضی پایه جهارم در مدت زمان 50 دقیقه تدوین شد و سپس به مدت پنج هفته و هر هفته دو جلسه آموزش یادگیری اکتشافی هدایت شده در کلاس اجرا گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که رابطه تمام مولفه های دانش پداگوژی با آموزش یادگیری اکتشافی هدایت شده دانش آموزان معنی دار است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که کارایی کیفیت دانش محتوایی و پداگوژی معلمان تأثیر مستقیمی بر موفقیت یادگیری اکتشافی هدایتشده در دوره ابتدایی دارد. معلمان با دانش عمیق از محتوای آموزشی و مهارتهای پداگوژیکی مناسب قادرند تا محیطهای یادگیری جذاب و چالشبرانگیزی ایجاد کنند که دانشآموزان را به مشارکت فعال و تعامل با مفاهیم تشویق میکند. |
کلیدواژه ها |
دانش محتوایی، دانش پداگوژیکی، یادگیری اکتشافی هدایت شده، معلمان، آموزش ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |