تاثیر آموزش استدلال اخلاقی بر جهت گیری نسبت به مدرسه در دانش آموزان ششم ابتدایی منطقه نظرکهریزی
کد مقاله : 1547-5THEEPCK
نویسندگان
رسول رضایی ملاجق *1، یاور سلیمانی2
1استادیار- دانشگاه فرهنکیان گروه مشاوره و روانشناسی تهران. ایران.
2کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی
چکیده مقاله
هدف این تحقیق، تاثیر آموزش استدلال اخلاقی بر جهت گیری نسبت به مدرسه در دانش آموزان ششم ابتدایی منطقه نظرکهریزی بود.
روش: روش پژوهش از نوع روش تحقیق نیمه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان پسر ششم ابتدایی به تعداد ۲۱۳ نفر بود. با توجه به روش تحقیق، تعداد ۶۰ نفر از طریق روش نمونه گیری در دسترس، به عنوان نمونه )گروه آزمایش ۳۰ نفر و گروه کنترل ۳۰ نفر) انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رشد استدلال اخلاقی معنوی پور (۱۳۹۰) و جهت گیری نسبت به مدرسه احمدی (۱۳۹۶) استفاده شد. برای مداخله از پروتکل اصلاح شده آموزش استدلال اخلاقی رست و ناروایز (2014) استفاده شد.
یافته ها: نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس یک راهه انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که: آموزش استدلال اخلاقی بر جهت گیری نسبت به مدرسه در دانش آموزان ششم ابتدایی منطقه نظرکهریزی تاثیر معنی داری دارد و نتیجه گرفته می شود که در آینده می توان از این روش برای ایجاد تغییر مثبت در جهت گیری مثبت نسبت به محیط آموزشی و یادگیری استفاده کرد.
کلیدواژه ها
آموزش استدلال اخلاقی، جهت گیری نسبت به مدرسه و دانش آموزان ششم ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی