کاربست نظریه فرهنگی ـ اجتماعی رشد لئو ویگوتسکی در آموزش مسئولیتپذیری در مدارس مقطع ابتدایی |
کد مقاله : 1541-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
الهام عصار کاشانی * هیات علمی |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش کاربست نظریه فرهنگی ـ اجتماعی رشد لئو ویگوتسکی در آموزش مسئولیتپذیری به دانشآموزان مقطع ابتدایی است، ازاینرو پژوهش با روش توصیفی و استفاده از منابع اسنادی، اهمیت آموزش مسئولیتپذیری بهعنوان یکی از مهارتهای اصلی فردی دانشآموزان را بررسی و راهکارهایی را پیشنهاد میدهد. ازنظر ویگوتسکی منطقه تقریبی رشد و محیط فرهنگی ـ اجتماعیِ کودک نقش مهمی در توسعه مهارتهای فردی او دارد؛ بنابراین پیشنیاز آموزش مسئولیتپذیری به کودکان دبستانی، ارتقای رشد فرهنگی و اجتماعی کادر علمی و اجرایی مدرسه، همچنین دانشآموزان ـ بهعنوان گروه همسالان الگو ـ و معلمان است. در این راه معلمان میتوانند برای آموزش مسئولیتپذیری از روشهای الگودهی، دادن بازخورد و پاداش، ساماندهی شناختی و پرسش و پاسخ استفاده کنند و در جایگاه تکیهگاه، با ارزیابی منطقه تقریبی رشد دانشآموزان، مهارت مسئولیتپذیری را در قالب تعاملات رفتاری دانشآموز با محیط و همکلاسانش ارزیابی کرده و آموزشهای مناسب او را طراحی کنند. برای به نتیجه رسیدن و برنامه ریزی این آموزشها میتوان از راهکارهایی مانند: دادن مسئولیتهای ساده و ابتدایی مانند نظافت کلاس، مراقبت از وسایل و مدیریت زمان؛ تا همکاری در پروژههای گروهی و حل مسئله و مشارکت در فعالیتهای معلم و اداره کلاس در سالهای آخر تحصیل دانشآموز در مقطع ابتدایی ادامه یابد. در این میان بهره از راهکارهای آموزشی خلاق مانند ایجاد تخته و چرخه مسئولیتپذیری در کلاس، تهیه دفترچه یادداشت مسئولیتپذیری و ... می تواند انگیزهبخش و تسهیلگر امر آموزش باشد. |
کلیدواژه ها |
آموزش مقطع ابتدایی، مسئولیتپذیری در دانشآموزان، نظریه فرهنگی ـ اجتماعی رشد، لئو ویگوتسکی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |