مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان دبستانی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و کودکان عادی
کد مقاله : 1540-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
ساجد یعقوب نژاد قاین *
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر. مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان دبستانی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و کودکان عادی بود. روش پژوهش حاضر علی-مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش، تشکیل شده از؛ گروه اول کلیه کودکان دبستانی ساکن تهران که توسط روانشناس یا روانپزشک دارای مجوز تشخیص ابتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی دریافت کرده باشند و گروه دوم کلیه کودکان دبستانی عادی شهر تهران بود. نمونه آماری بر اساس طرح پژوهشی و طبق نظر دلاور (1399) دو گروه 50 نفری در مجموع 100 نفر بود که گروه اول بصورت هدفمند و گروه دوم بصورت در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های کارکردهای اجرایی کولیج (2002)، استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان‌داد که بین کارکردهای اجرایی در کودکان دبستانی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و کودکان عادی تفاوت وجود دارد و نمرات کارکرد اجرایی در کودکان عادی بیشتر از کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه بود.
کلیدواژه ها
کارکردهای اجرایی، اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی، کودکان عادی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر