بهبود مهارت های چهارگانه (4Cs) در دانش آموزان از طریق مدل یادگیری مبتنی بر پروژه: مطالعه نظری |
کد مقاله : 1538-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
فاطمه ذوقی * کارشناس ارشد کارگردانی نمایش، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
آموزش نقش بنیادی در بهبود کیفیت جامعه دارد. افزایش کیفیت آموزش و یادگیری متکی بر شیوه های اثربخش تدریس، امکانات و محتوای آموزشی مطلوب و برنامه ریزی آموزشی کارآمد است. دانشآموزان باید بتوانند خلاقانه بیاندیشند تا ایدههای جدیدی کشف کنند و مهارتها و دانش خود را توسعه دهند. مواجهه با چالشهای قرن 21 و بقا در عصر جهانی شدن در عرصه آموزش، مستلزم تسلط دانشآموزان بر مهارت های چهارگانه 4Cs (تفکر انتقادی، خلاقیت، همکاری و ارتباطات) است. با توسعه فناوری، نحوه ارتباط افراد در محیطهای آموزشی تغییر یافته است. این امر موجب تغییر شیوههای تدریس از حالت سنتی به دانشآموزمحور شده است که در آن دانشآموزان با راهنمایی معلمان خود برای توسعه مهارتهای موردنیاز در قرن 21 از طریق مدل یادگیری مبتنی بر پروژه (PBL) هدایت میشوند. با عنایت به اهمیت مهارت های چهارگانه و توسعه مدل های یادگیری نوین در فرآیند آموزش دانش آموزان، پژوهش حاضر با رویکرد مرور مفهومی و با تکیه بر یافته های پژوهش های پیشین در صدد بررسی و واکاوی جایگاه مدل PBL در بهبود مهارت های چهارگانه مذکور در دانش آموزان است. نتایج این پژوهش برای آگاهی مدیران مدارس نسبت به الگوها و نگرش های جدید در حوزه آموزش و مجهز ساختن دانش آموزان به مهارت های موردنیاز در عصر پیچیده کنونی الهام بخش خواهد بود. |
کلیدواژه ها |
مهارت های چهارگانه 4Cs، تفکر انتقادی، خلاقیت، ارتباطات، همکاری، مدل یادگیری مبتنی بر پروژه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |