رابطه‌ی روش های نوین تدریس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی مدارس سمنان
کد مقاله : 1536-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
مائده کرابی *1، علی اکبر دولتی2، فاطمه معصومی3، سیده سعیده کرابی4
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، پردیس الزهرا، دانشگاه فرهنگیان استان سمنان، نویسنده مسئول:Maedeh.Karrabi@gmail.com
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران.
3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، پردیس الزهرا، دانشگاه فرهنگیان استان سمنان.
4دانش آموخته کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان مشهد، آموزگار مقطع ابتدایی.
چکیده مقاله
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی روش های نوین تدریس با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی از لحاظ نحوه گردآوردی داده ها توصیفی _ همبستگی و از لحاظ رویکرد کمی است. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانش آموزان ابتدایی شهر سمنان که در سال تحصیلی 1402-1403 مشغول به تحصیل بودند تشکیل می دهد که از آن نمونه ای به حجم 140 نفر (70 نفر از دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدرسه‌ی هیات امنایی و 70 نفر از مدرسه عادی) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1994) و سبک های یادگیری تاولر و دیپبوی (2003) بود. داده ها با استفاده ازآزمون های تحلیل واریانس و T برای گروه های مستقل در سطح اطمینان 95% تحلیل شد. یافته ها نشان دادند که تحصیل دانش آموزان در مدارس با رویکرد نوین آموزشی پیشرفت تحصیلی را از ابعاد مدیریت استرس و روش های یادگیری در مقایسه با تحصیل در مدارس عادی افزایش داده است همچنین از میان مولفه های روش های نوین تدریس سبک های یادگیری گروهی و اکتشافی در مدارس با رویکردهای نوین آموزشی بیشتر از مدارس عادی اجرا می شود.
کلیدواژه ها
کلیدواژه: روش های نوین تدریس، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر