بررسی منشأ غلط‌های املایی در برنامه‌ی درسی فارسی دوره‌ی اول ابتدایی(اول، دوم و سوم)
کد مقاله : 1534-5THEEPCK-FULL (R1)
نویسندگان
لیلا رستگارنیک *
هیات علمی دانشگاه فرهنگیان،شیراز،فارس
چکیده مقاله
دیکته یا املا، از جمله مهارت‌های آموزشی و نوشتاری بسیار مهمی است که نیاز به آموزش اصولی و پردازش‌های ذهنی متعدد دارد. ضعف در درس املا و وجود غلط‌های املایی در بین دانش‌آموزان دوره‌ی ابتدایی همواره به عنوان یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های این دوره مطرح می باشد که نقش مهمی دراعتماد به نفس و ایجاد ارتباط دانش آموزان دارد .هدف از انجام این پژوهش بررسی منشأ غلط‌های املایی در برنامه‌ی درسی فارسی دوره‌ی اول ابتدایی(اول، دوم و سوم) است. روش پژوهش به صورت کتابخانه‌ای و بر پایه‌ی توصیف وتحلیل محتوا است. یافته های پژوهش نشان می‌دهد که سه عامل منشأ غلط‌های املایی می باشند که عبارتند از: 1. نواقص رسم الخط فارسی(چند نوشتاری، چند صدایی، واو معدوله ، فرایندهای آوایی، تفاوت میان شکل نوشتاری حروف و واج‌ها ، حذف نشانه‌های حرکتی... 2. مدرسه و آموزش معلمان( که تمرکز آنها بیشتر بر آزمون است نه آموزش صحیح) 3. دانش آموزان( بسیاری از دانش آموزان دارای اختلال خواندن، شنیداری و دیداری می باشند. ) که در این مقاله به بررسی نواقص خط فارسی می پردازیم.
کلیدواژه ها
غلط‌های املایی، دوره‌ی اول ابتدایی، خط فارسی، مهارت های نوشتاری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر