اثربخشی آموزش یادگیری مبتنی بر مغز بر بروندادهای شناختی، عاطفی یادگیری در دانشجومعلمان |
کد مقاله : 1528-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
علی حبیب نژادعلامه *1، عذرا غفاری2 1دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه آزاد اسلامی |
چکیده مقاله |
چکیده هدف هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش یادگیری مبتنی بر مغز بر بروندادهای شناختی، عاطفی یادگیری در دانشجومعلمان بود. روش: در قالب طرح نیمه تجربی بین گروهی چند متغیره با پیش آزمون- پس آزمون و همراه با گروه کنترل، از جامعه دانشجو معلمان مراکز پسرانه تربیت معلم اردبیل در سال تحصیلی 1400-1401 با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، دو کلاس آموزشی انتخاب و یکی از کلاسها به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. برای گروه آزمایشی، طی 10 جلسه60 دقیقهای، بسته آموزشی یادگیری مبتنی بر مغز اجرا شد و برای گروه کنترل هیچ مداخله آموزشی به عمل نیامد. در دو مرحله پیشآزمون و پس-آزمون با استفاده از پرسشنامه هیجانات تحصیلی پکران، انگیزش تحصیلی هارتر، اشتیاق تحصیلی فردریکز، آزمون توانایی شناختی و آزمون محقق ساخته عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی نسبت به اندازه گیری متغیرهای وابسته اقدام شد. یافته ها تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد آموزش یادگیری مبتنی بر مغز بر هیجانات تحصیلی (05/0>p، 08/147=F)، انگیزش تحصیلی (05/0>p، 72/142=F)، اشتیاق تحصیلی (05/0>p، 38/127=F)، توانایی شناختی (05/0>p، 31/177=F) و عملکرد نتیجهگیری مبتنی بر یافتهها میتوان بیان داشت که کاربست آموزش یادگیری مبتنی بر مغز موجب بهبود بروندادهای شناختی و عاطفی فراگیران میگردد. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: جهتگیری هدف ، انگیزشدرونی، تواناییشناختی ، اشتیاقتحصیلی ، بازده شناختی، یادگیری مبتنی بر مغز |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |