تاثیر ادراک معلمان بر میزان استفاده از تکنولوژیهای آموزشی در روند تدریس |
کد مقاله : 1527-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
فاطمه عزیزی *1، علی اکبر دولتی2، مرضیه سادات حسینی3، ملیکا رضائی4 1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، پردیس الزهرا (س)، دانشگاه فرهنگیان استان سمنان 2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، صندق پستی 889-14665 تهران، ایران. 3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، پردیس الزهرا (س)، دانشگاه فرهنگیان استان سمنان. 4کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، پردیس الزهرا (س)، دانشگاه فرهنگیان استان سمنان. |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی اثرگذاری ادراک معلمان بر روی میزان استفاده آنان از تکنولوژی های آموزشی در روند تدریس انجام شد. جامعه آماری آن، تمام معلمان منطقه1 سبزوار بودند که 152 نفر بر اساس جدول نمونهگیری دمورگان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های جاتیلنی و جلتلینی (2018) برای ادراک معلمان از تکنولوژی آموزشی؛ گاردنر و آمورسو (2004)، کوپینگ و مککنی (2004) برای میزان استفاده از تکنولوژی آموزشی پاسخ دادند. دادهها توسط نرم افزار spss و آزمونهای شاپیرو-ویک، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیری و آزمون Post Hoc (LSD) تحلیل گشت. نتایج نشان داد که مؤلفههای ادراک معلمان، (آگاهی از فناوریهای جدید، دسترسی به منابع آموزشی، و اعتقاد به اثرگذاری تکنولوژی) بر میزان استفاده آنها از فناوریهای آموزشی تأثیرگذار هستند. با این حال، به اثرگذاری استفاده از فناوری آموزشی در تدریس نمیتواند بهطور مؤثری میزان بهکارگیری این فناوریها توسط معلمان در فرایند تدریس را پیشبینی کند. بنابراین می توان گفت میزان استفاده معلمان از فناوریهای آموزشی در فرایند تدریس به طور قابلملاحظهای تحت تأثیر ادراک آنها از تکنولوژی قرار دارد. |
کلیدواژه ها |
ادراک، معلمان، تکنولوژی آموزشی، تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |