اثربخشی مداخله‌ی آموزشی مبتنی بر رویکرد پیاژه بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی
کد مقاله : 1523-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
مریم چرامی *1، نگین کاویانی بروجنی2
1گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجن، ایران
چکیده مقاله
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی مداخله‌ی آموزشی مبتنی بر رویکرد شناختی پیاژه بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان دختر پایه‌ی چهارم در دوره‌ی ابتدایی شهر بروجن انجام گرفت.
روش کار: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی بود. به این منظور از بین کلیه‌ی دانش‌آموزان پایه‌ی چهارم ابتدایی شهر بروجن در سال تحصیلی 1400-1401تعداد 30 نفر که ملاک‌های ورود به پژوهش را دارا بودند، به صورت هدفمند انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات آزمون از پرسشنامه‌ی تنظیم هیجان (ERQ-CA) (2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی (تعداد، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره) استفاده شد و برای تجزیه وتحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه‌ی 20 استفاده شد.
یافته‌ها: مطالعات نشان داده است که مداخلات آموزشی مبتنی بر رویکرد پیاژه می‌تواند بهبود قابل توجهی در تنظیم هیجان داشته باشد. در این پژوهش، دانش‌آموزانی که با استفاده از روش‌های آموزشی پیاژه آموزش دیده بودند، در مقایسه با گروه کنترل بهبود قابل توجهی در تنظیم هیجان داشتند و ضریب اتای بدست‌آمده برای مؤلفه‌های تنظیم هیجان شامل مدیریت هیجان 28/0، انعکاس هیجان 32/0 و درک هیجان 19/0 بدست آمد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که مداخلات آموزشی مبتنی بر رویکرد پیاژه می‌تواند به عنوان یک روش مؤثر در بهبود تنظیم هیجان دانش‌آموزان استفاده شود.
کلیدواژه ها
مداخله‌ی آموزشی مبتنی بر رویکرد پیاژه، تنظیم‌ هیجانی‌، دانش‌آموزان، پایه‌ی چهارم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر