مزایا و معایب طبقهبندی اهداف حوزه شناختی بلوم |
کد مقاله : 1521-5THEEPCK-FULL (R4) |
نویسندگان |
خداویردی عباس زاده معروفان *1، شیرین داوری فیض پور آذر2، زهرا حیدری3 1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹ - ۴۶۶۵ تهران، ایران 2مربی امور تربیتی و مشاوره و دانش آموخته دکترای دانشگاه تربیت مدرس 3همکار |
چکیده مقاله |
متخصصان، اهداف آموزشی را با توجه به ویژگیهایشان به شکلهای مختلفی طبقهبندی کردهاند. معروفترین طبقهبندی، طبقهبندی بلوم است. هدف این مطالعه، مرور مزایا و معایب طبقهبندی هدفهای آموزشی حوزه شناختی بلوم است. روش مطالعه حاضر، توصیفی و بر اساس مرور منابع مربوطه تا رسیدن به اشباع نظری بوده است. بر اساس یافتهها، از مزایای این طبقهبندی، کاربرد گسترده آن در طراحی آموزشی و سنجش آموختههای یادگیرندگان با امکان بررسی میزان پوشش کلیه طبقات در فهرست اهداف برنامه و سؤالات آزمون است. همچنین مبنایی برای حرکت برنامههای درسی و آزمونها به سمت اهداف پیچیدهتر و مانعی برای تکرار اهداف در یک سطح از سطوح طبقهبندی است. از معایب این طبقهبندی نیز میتوان به محدود شدن خلاقیت، ابتکار و انعطاف معلمان در چارچوب اهداف از پیش تعیین شده و غفلت از تفکر واگرا و خطرپذیری در حین آموزش اشاره کرد. همچنین این طبقهبندی برای بسیاری از آرمانهای تربیتی ارزشمند، ناکافی به نظر میرسد. نقد و ارزیابی باید جزء لاینفک هر نظامی باشد که در جستجوی ارتقاء کیفیت است. طبقهبندی اهداف حوزه شناختی بلوم نیز طی چندین دهه مورد استفاده گسترده متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته و انتقاداتی بر آن وارد شده است. بر اساس یافتهها پیشنهاد میشود که تعلیم و تربیت را تنها به هدفهای از پیش تعیین شده محدود نکنیم و نتایج از پیش تعیین نشده را مد نظر قرار دهیم. |
کلیدواژه ها |
هدف آموزشی، بلوم، طبقه بندی اهداف، اهداف شناختی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |