مزایا و معایب طبقه‌بندی اهداف حوزه شناختی بلوم
کد مقاله : 1521-5THEEPCK-FULL (R4)
نویسندگان
خداویردی عباس زاده معروفان *1، شیرین داوری فیض پور آذر2، زهرا حیدری3
1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹ - ۴۶۶۵ تهران، ایران
2مربی امور تربیتی و مشاوره و دانش آموخته دکترای دانشگاه تربیت مدرس
3همکار
چکیده مقاله
متخصصان، اهداف آموزشی را با توجه به ویژگی‌هایشان به شکل‌های مختلفی طبقه‌بندی کرده‌اند. معروف‌ترین طبقه‌بندی، طبقه‌بندی بلوم است. هدف این مطالعه، مرور مزایا و معایب طبقه‌بندی هدف‌های آموزشی حوزه شناختی بلوم است. روش مطالعه حاضر، توصیفی و بر اساس مرور منابع مربوطه تا رسیدن به اشباع نظری بوده است. بر اساس یافته‌ها، از مزایای این طبقه‌بندی، کاربرد گسترده آن در طراحی آموزشی و سنجش آموخته‌های یادگیرندگان با امکان بررسی میزان پوشش کلیه طبقات در فهرست اهداف برنامه و سؤالات آزمون است. همچنین مبنایی برای حرکت برنامه‌های درسی و آزمون‌ها به سمت اهداف پیچیده‌تر و مانعی برای تکرار اهداف در یک سطح از سطوح طبقه‌بندی است. از معایب این طبقه‌بندی نیز می‌توان به محدود شدن خلاقیت، ابتکار و انعطاف معلمان در چارچوب اهداف از پیش تعیین شده و غفلت از تفکر واگرا و خطرپذیری در حین آموزش اشاره کرد. همچنین این طبقه‌بندی برای بسیاری از آرمان‌های تربیتی ارزشمند، ناکافی به نظر می‌رسد. نقد و ارزیابی باید جزء لاینفک هر نظامی باشد که در جستجوی ارتقاء کیفیت است. طبقه‌بندی اهداف حوزه شناختی بلوم نیز طی چندین دهه مورد استفاده گسترده متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته و انتقاداتی بر آن وارد شده است. بر اساس یافته‌ها پیشنهاد می‌شود که تعلیم و تربیت را تنها به هدف‌های از پیش تعیین شده محدود نکنیم و نتایج از پیش تعیین نشده را مد نظر قرار دهیم.
کلیدواژه ها
هدف آموزشی، بلوم، طبقه بندی اهداف، اهداف شناختی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر