اثربخشی فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر اشتیاق و پیشرفتتحصیلی دانشآموزان پایهپنجمابتدایی |
کد مقاله : 1517-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
خسرو نظری *1، نورعلی عباس پور2، آیت کریمی باغملک3، هادی غفاری ده کهنه4 1استادیار گروه مدیریت آموزشی پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان تهران 2تهران دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران گروه علوم تربیتی 3شیراز دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری گروه راهنمایی ومشاوره 4اداره آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی فناوری اطلاعاتوارتباطات (فاوا) بر اشتیاق و پیشرفتتحصیلی در آموزش علومتجربی دانشآموزان پایه پنجمابتدایی شهرستان اردل در سال تحصیلی 1403-1402 بود. این تحقیق با استفاده از روش نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون – پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعهآماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه پنجمابتدایی شهرستان اردل بود که به روشنمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 2 کلاس (32 نفر گروه کنترل و 32 نفر گروه آزمایش) انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اشتیاقتحصیلی پنتریچ و همکاران (1991) و پرسشنامه محققساخته پیشرفتتحصیلی بود. روایی پرسشنامه ها به تایید کارشناسان علوم تربیتی قبل از اجرا تایید شد. از آزمون آلفای کرونباخ برای تایید پرسشنامه استفاده گردید. یافته ها در دو سطح آمار توصیفی (میانگین، واریانس، و...) و استنباطی (تحلیل کوواریانس، آزمون t گروه های مستقل و آزمون لیون و...) با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها نشان داد روشتدریس مبتنی بر فاوا بر اشتیاق و پیشرفتتحصیلی تاثیر معنادار دارد. یافتههای حاصل از این پژوهش میتواند پرتوهای نوینی را در ارتباط با بکارگیری فناوری اطلاعاتوارتباطات (فاوا) در درس علومتجربی نمایان سازد. |
کلیدواژه ها |
اشتیاقتحصیلی، پیشرفتتحصیلی، فناوری اطلاعاتوارتباطات، آموزش علومتجربی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |