تأثیر نرمافزارهای آموزشی میشا و کوشا بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه پنجمابتدایی |
کد مقاله : 1515-5THEEPCK-FULL (R1) |
نویسندگان |
خسرو نظری *1، اسداله اسدی گرمارودی2، مهدی افتابی3، حمیدرضا گودرزی4 1استادیار گروه مدیریت آموزشی پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان تهران 2تهران دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران گروه الهیات و معارف اسلامی 3وزارت اموزش و پرورش شهر تهران 4دانشگاه فرهنگیان تهران |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر نرمافزارهای آموزشی میشا و کوشا بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه پنجمابتدایی در درس علومتجربی منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از جهت شیوه اجرا شبهآزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه پنجم دوره ابتدایی منطقه 14 شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای دو کلاس پایه پنجم (70 نفر) در دو گروه کنترل و آزمایش بطور تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه های خودکارآمدی جینکز و مورگان (1999) که روایی و پایایی آن مورد تایید کارشناسان قرار گرفت، برای جمعآوری دادهها استفاده شد. از آمار توصیفی و استنباطی برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد استفاده از نرمافزارهای آموزشی میشا و کوشا بر خودکارآمدی و خرده مقیاسهای (استعداد، کوشش و بافت) دانشآموزان پایه پنجم در درس علومتجربی مؤثر است. نتایج این پژوهش میتواند برای معلمان، برنامهریزان آموزش و پرورش و مسئولان مدارس در تجهیز مدارس به نرمافزارها و فنآوریهای نوین در عرصه آموزش و یادگیری مفید باشد. |
کلیدواژه ها |
نرمافزارهایآموزشی، میشا و کوشا، خودکارآمدیتحصیلی، پایه پنجمابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |