بررسی رابطه مهارتهای حرفهای معلمان با پرورش تفکر خلاق و تفکر انتقادی دانش آموزان ابتدایی شهرستان ارومیه در سالتحصیلی 1404-1403 |
کد مقاله : 1513-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
فرشید رستم زاده *1، رقیه وحدت بوراشان2 1دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد ارومیه 2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلاهی، ارومیه.ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مهارتهای حرفهای معلمان با پرورش تفکر خلاق و تفکر انتقادی دانشآموزان ابتدایی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 1404-1403 می باشد.روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت از نوع کاربردی و از نظر فلسفه پژوهش از نوع تحقیقات کمی و از نظر استراتژی و مسیر اجرا این پژوهش به شیوه توصیفی- ماتریس همبستگی انجام شده است.جامعه آماری تحقیق معلمان ابتدایی شهرستان ارومیه به تعداد 900 نفر می باشد. نمونهای به حجم 269 نفر با استفاده از جدول مورگان بدست آمدشد و حجم نمونه نهایی 269 نفر در نظر گرفته شد. همچنین در پژوهش حاضر از نمونه گیری تصادفی خوشهای استفاده شد. ابزار پژوهش پرسش نامه های استاندارد مهارت های حرفه ای معلمان آیداهو و همکاران (2000)پرسش نامه تفکر خلاق کوپر(2012) و پرسش نامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) می باشد که که پایایی پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ تائید شد پایایی پرسش نامه به ترتیب برای مهارت های حرفه ای معلمان 83/0 برای تفکر خلاق 84% و برای تفکر انتقادی81% بدست آمد . نتایج نشان میدهد که مهارتهای حرفهای معلمان تأثیر قابل توجهی بر پرورش تفکر خلاق و انتقادی دانشآموزان دارند. معلمان با تسلط به این مهارتها، قادر به ایجاد محیطهای آموزشی پویا و مشارکتی هستند که به دانشآموزان امکان میدهد به شیوههای نوآورانه و انتقادی به مسائل نگاه کنند. این تحقیق بر لزوم آموزش و ارتقاء مهارتهای حرفهای معلمان از طریق برنامههای تخصصی تأکید دارد تا از این طریق کیفیت آموزش و پرورش تفکر خلاق و انتقادی را در دانشآموزان بهبود یابد. |
کلیدواژه ها |
مهارتهای حرفهای معلمان، تفکر خلاق، تفکر انتقادی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |