بررسی رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار با سازگاری شغلی و انگیزه شغلی معلمان ابتدایی منطقه طرقبه و شاندیز مشهد
کد مقاله : 1507-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
مهدی تقوایی *
دکترای علوم تربیتی
چکیده مقاله
هدف از انجام پژوهش بررسی رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار با سازگاری شغلی و انگیزه شغلی معلمان ابتدایی منطقه طرقبه و شاندیز مشهد بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن دوره ابتدایی منطقه طرقبه و شاندیز شهرمشهد شاغل در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. حجم نمونه پژوهش حاضر با استفاده از جدول مورگان 242 نفر انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری این پژوهش نمره ای که فرد از پرسشنامه انگیزه شغلی لوداهل و کیچنر (2004)، سازگاری شغلی دیویس و لافکواپست(2011) و پرسشنامه سبک رهبری خدمتگزار سالزمن و واندرکولک (1982) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامه‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح آمار توصیفی از آماره‌هایی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد بین سبک های رهبری خدمتگزار و میزان انگیزه شغلی و سازگاری شغلی و خرده مقیاس های آن در معلمان رابطه ی معنی داری برقرار بوده است. لذا داشتن ویژگی ها و توانایی های مدیریت سبب می شود که حضور او در محیط کار و میان همکارانش مورد پذیرش قرار بگیرد.
کلیدواژه ها
واژه‌های‌کلیدی: سبک رهبری خدمتگزار، سازگاری شغلی، انگیزه شغلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی