شناسایی و رتبهبندی شاخص های تدریس مؤثر در برنامه درسی آموزش ریاضی به منظور یادگیری عمیق اعداد اعشاری |
کد مقاله : 1505-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
طیبه تجری *1، امیر رسول آبادی2 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران 2دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان آیت الله خامنه ای، گرگان، گلستان، ایران |
چکیده مقاله |
هدف این مقاله شناسایی و رتبهبندی شاخصهای تدریس مؤثر در برنامه درسی آموزش ریاضی به منظور یادگیری عمیق اعداد اعشاری است. این پژوهش از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر شیوه انجام آن پیمایشی بوده است، که در آن برای گرداوری داده ها از تکنیک دلفی فازی استفاده شد. نتایج نشان داد از بین 13 مولفه شناسایی شده، 10 مولفه شامل: استفاده از وسایل کمک آموزشی (76/10)، استفاده از تکنولوژی در آموزش (ابزار های رسانه ای)(71/9)، تدریس چندحسی (67/10)، تقسیم مسائل به مراحل کوچکتر(03/10)، ارتباط با دروس دیگر(55/10)، برقراری ارتباط بین درس و مسائل زندگی(91/9)، مدیریت کلاس(49/10)، اراده تدریس(19/9)، دیدگاه حرفه ای مثبت(07/9) و تسلط بر موضوع(96/10) که میزان معناداری آنها بیشتر از حد آستانه(95/8) بوده است به عنوان مولفه-های اصلی شناسایی و رتبهبندی شاخص های تدریس مؤثر در برنامه درسی آموزش ریاضی به منظور یادگیری عمیق اعداد اعشاری انتخاب گردیدند. اجرای شاخصهای تدریس موثر میتواند به یادگیری عمیق اعداد اعشاری در دانشآموزان ابتدایی کمک کند. این شاخصها باعث افزایش انگیزه و مشارکت دانشآموزان میشوند. توجه به این شاخصها و روشهای نوین تدریس، میتواند عملکرد تحصیلی و درک عمیقتر از مباحث ریاضی را در دانشآموزان بهبود بخشد. |
کلیدواژه ها |
تدریس موثر، ریاضی، اعداد اعشاری، شاخص های تدریس، دانش آموز |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |