تحلیل محتوای کتاب فارسی پنجم دبستان (خوانداری) براساس تکنیک ویلیام رومی |
کد مقاله : 1502-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
امیر پوراحمدعلی * عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب درس فارسی (خوانداری) پایه پنجم ابتدایی براساس تکنیک ویلیام رومی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود، که در این پژوهش از روش تحلیل محتوای ویلیام رومی استفاده شده است. جامعه تحلیلی-پژوهشی حاضر، کتاب درسی فارسی (خوانداری) پایه پنجم ابتدایی چاپ شده در سال تحصیلی 1404-1403 است و نمونه هم براساس روش ویلیام رومی انتخاب شده است؛ به نحوی که 14 صفحه از متن، 10 صفحه از تصاویر و 10 صفحه هم از پرسشها و فعالیتهای کتاب به صورت تصادفی انتخاب شدند. نتایجی که به دست آمد، ضریب درگیری را در متن درس 0/12 و در تصاویر کتاب 0/66 و در پرسش ها و فعالیت های کتاب 1/15 نشان داد. بنابراین طبق این پژوهش کتاب فارسی (خوانداری) پایه پنجم، از لحاظ متن کتاب در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و غیرفعال است. اما از لحاظ تصاویر، فعالیت ها و پرسش ها، ﮐﺘﺎﺑﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﻌﺎل اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ و دانش آموزان را با موضوع یادگیری درگیر میکند. |
کلیدواژه ها |
فارسی (خوانداری)، پنجم دبستان، تحلیل محتوا، تکنیک ویلیام رومی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |