تحلیل محتوای کتاب فارسی پنجم دبستان (خوانداری) براساس تکنیک ویلیام رومی
کد مقاله : 1502-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
امیر پوراحمدعلی *
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
 پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب درس فارسی (خوانداری) پایه پنجم ابتدایی براساس تکنیک ویلیام رومی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود، که در این پژوهش از روش تحلیل محتوای ویلیام رومی استفاده شده است. جامعه تحلیلی-پژوهشی حاضر، کتاب درسی فارسی (خوانداری) پایه پنجم ابتدایی چاپ شده در سال تحصیلی 1404-1403 است و نمونه هم براساس روش ویلیام رومی انتخاب شده است؛ به نحوی که 14 صفحه از متن، 10 صفحه از تصاویر و 10 صفحه هم از پرسش‌ها و فعالیت‌های کتاب به صورت تصادفی انتخاب شدند. نتایجی که به دست آمد، ضریب درگیری را در متن درس 0/12 و در تصاویر کتاب 0/66 و در پرسش ها و فعالیت های کتاب 1/15 نشان داد. بنابراین طبق این پژوهش کتاب فارسی (خوانداری) پایه پنجم، از لحاظ متن کتاب در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و غیرفعال است. اما از لحاظ تصاویر، فعالیت ها و پرسش ها، ﮐﺘﺎﺑﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﻌﺎل اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ و دانش آموزان را با موضوع یادگیری درگیر می‌کند.
کلیدواژه ها
فارسی (خوانداری)، پنجم دبستان، تحلیل محتوا، تکنیک ویلیام رومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر