| واکاوی نقش عوامل فرهنگی و اجتماعی در اثربخشی آموزش در کلاسهای چند پایه | 
| کد مقاله : 1501-5THEEPCK-FULL | 
| نویسندگان | 
| حسین  افلاکی1، علی  عسگرانی *2، یاسر  نخل رو2 1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجو | 
| چکیده مقاله | 
| کلاسهای چندپایه یکی از نظامهای آموزشی است که بهویژه در مناطق کمجمعیت و محروم به کار گرفته میشود و نقش مهمی در ایجاد فرصتهای آموزشی برابر دارد. در این نوع کلاسها، دانشآموزانی از پایههای تحصیلی مختلف در یک محیط مشترک آموزشی حضور دارند که این امر مستلزم برنامهریزی دقیق و در نظر گرفتن عوامل متعددی برای بهبود اثربخشی آموزش است. یکی از مهمترین عواملی که بر موفقیت این نوع کلاسها تأثیر میگذارد، عوامل فرهنگی و اجتماعی است که میتواند بهطور مستقیم یا غیرمستقیم بر تعاملات معلم و دانشآموز، کیفیت تدریس و میزان یادگیری تأثیر بگذارد. عواملی مانند زبان، باورها و ارزشهای فرهنگی، و همچنین وضعیت اقتصادی و اجتماعی دانشآموزان میتوانند تعیینکننده باشند. بهعنوان مثال، در مناطقی با تنوع زبانی بالا، چالشهای ارتباطی میان معلم و دانشآموز ممکن است مانع یادگیری مؤثر شود. این پژوهش با استفاده از روش مطالعات کتابخانهای به بررسی نقش عوامل فرهنگی و اجتماعی در اثربخشی کلاسهای چندپایه پرداخته و تلاش میکند با تحلیل منابع و مطالعات پیشین، ارتباط این عوامل با کیفیت آموزشی را تبیین کند. نتایج این بررسی میتواند راهنمایی برای سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی باشد تا با توجه به نیازها و شرایط محلی، راهکارهای مؤثرتری برای مدیریت و بهبود کلاسهای چندپایه ارائه کنند. | 
| کلیدواژه ها | 
| کلاسهای چندپایه، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، اثربخشی آموزشی، مناطق محروم، نظام آموزشی. | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
