راهکارهای جدید آموزش املا در دوره دبستان |
کد مقاله : 1500-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
پرویز شیبانی *1، مریم عساکره سریمهائیپور2 1استاد یار گروه آموزشی رشته زبان و ادبیات فارسی 2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
چکیده درس املا، از دروس بسیار مهم در نظام آموزشی کشور ما بهویژه در دوره ابتدایی است. ضعف بسیاری از دانشآموزان در این درس از طرفی و اهمیت آن از طرف دیگر، آن را یکی از دغدغههای جدی معلمان، والدین دانشآموزان و دستاندرکاران آموزش و پرورش قرار داده است. برخی از پژوهشگران آموزشی، در آسیبشناسی این درس، عامل اصلی اختلال و ضعف در املا را در شیوه سنتی آن دانستهاند که شیوهای معلممحور و فاقد تنوع بوده است. نگارنده در این تحقیق که پژوهشی توصیفی-تحلیلی است، ضمن بررسی عوامل آسیبزا و اختلالآفرین در این درس و نگاهی همهجانبه به مشکلات آن، ضمن تأیید ناکارایی شیوه سنتی تدریس و تقریر املا، رویکردهای نوین و روشهای جدید آموزش املا را مطرح کرده و به این نتیجه رسیده است که استفاده از شیوههای نوین آموزش املا، موجب کاهش آسیبهای این درس شده و زمینه را برای تقویت املای دانشآموزان فراهم نموده و آنها را به این درس علاقهمندتر میکند |
کلیدواژه ها |
املا، اختلال در املا، شیوه سنتی املا، روشهای نوین آموزش املا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |