راهکارهای جدید آموزش املا در دوره دبستان
کد مقاله : 1500-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
پرویز شیبانی *1، مریم عساکره سریمه‌ائی‌پور2
1استاد یار گروه آموزشی رشته زبان و ادبیات فارسی
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
چکیده
درس املا، از دروس بسیار مهم در نظام آموزشی کشور ما به‌ویژه در دوره ابتدایی است. ضعف بسیاری از دانش‌آموزان در این درس از طرفی و اهمیت آن از طرف دیگر، آن را یکی از دغدغه‌های جدی معلمان، والدین دانش‌آموزان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش قرار داده است. برخی از پژوهشگران آموزشی، در آسیب‌شناسی این درس، عامل اصلی اختلال و ضعف در املا را در شیوه سنتی آن دانسته‌اند که شیوه‌ای معلم‌محور و فاقد تنوع بوده است. نگارنده در این تحقیق که پژوهشی توصیفی-تحلیلی است، ضمن بررسی عوامل آسیب‌زا و اختلال‌آفرین در این درس و نگاهی همه‌جانبه به مشکلات آن، ضمن تأیید ناکارایی شیوه سنتی تدریس و تقریر املا، رویکردهای نوین و روش‌های جدید آموزش املا را مطرح کرده و به این نتیجه رسیده است که استفاده از شیوه‌های نوین آموزش املا، موجب کاهش آسیب‌های این درس شده و زمینه را برای تقویت املای دانش‌آموزان فراهم نموده و آن‌ها را به این درس علاقه‌مندتر می‌کند
کلیدواژه ها
املا، اختلال در املا، شیوه سنتی املا، روش‌های نوین آموزش املا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر