سواد انرژی دانش آموزان در مدارس ابتدایی (چالش ها و راهکارها) |
کد مقاله : 1499-5THEEPCK-FULL (R1) |
نویسندگان |
الهه رئوف *، کمال نصرتی آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
سواد انرژی دانش آموزان در مقطع ابتدایی، پایه و اساس دانش و نگرش درست و رفتارهای صحیح درباره انرژی را در بزرگسالی فراهم و تضمین می نماید و از این نظر مطالعه درباره سواد انرژی اهمیت پیدا می کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت سواد انرژی دانش آموزان ابتدایی براساس تجارب زیسته معلمان و بررسی چالش ها و راهکارها در این زمینه است. روش مورد استفاده در این پژوهش، پدیدارشناسی است و جامعه آماری پژوهش تمام معلمان ابتدایی شهر اردبیل را شامل می شود. شیوه نمونه گیری هدفمند و ابزارگردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته است. نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که وضعیت سواد انرژی دانش آموزان به خصوص در بعد شناختی و احساسی در سطح قابل قبولی نیست و از دلایل عمده آن می توان به فرهنگ خانواده و جامعه، کمبود امکانات، ناتوانی معلمان و ناکافی بودن محتوای کتب درسی اشاره کرد. برای غلبه بر این چالش ها، راهکارهایی مانند افزایش امکانات، آموزش معلمان و تهیه و تدوین محتوای مناسب آموزشی پیشنهاد شد. |
کلیدواژه ها |
سواد انرژی، دانش آموزان ابتدایی، چالش ها و راهکارها، تجربه زیسته معلمان ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |