پیش بینی افسردگی،مسئولیت پذیری و انسجام خانواده براساس اخلاق تحصیلی در دانش آموزان
کد مقاله : 1497-5THEEPCK
نویسندگان
صادق فرهمندامین *1، محدثه سادات قرآنی2
1مدرس موظف دانشگاه فرهنگیان اردبیل پردیس علامه طباطبایی
2معلم مدرسه
چکیده مقاله
هدف اصلی از مطالعه حاضر پیش بینی افسردگی، مسئولیت پذیری و انسجام خانواده براساس اخلاق تحصیلی در دانش‌آموزان است. از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل می‌دهند. روش نمونه‌گیری به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای می‌باشد. برای انتخاب حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. 277 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند.روش‌ کتابخانه‌ای و میدانی با ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده‌ها استفاده شده است. از پرسشنامه‌های استاندارد افسردگی بک، مسئولیت پذیری گلن و نلسون (1998)، انسجام خانواده اولسون (1999) و اخلاق تحصیلی (گل پرور، 1389) استفاده شده است. در این پژوهش، از روش های آمار توصیفی مثل توزیع فراوانی نمودار، شاخص های مرکزی، میانگین و شاخص های پراکندگی، انحراف معیار و واریانس برای توصیف و طبقه بندی داده ها واز شیوه های آمار استنباطی چون آزمون رگرسیون چند متغییره چند متغیری از نرم افزار spss نسخه 26 استفاده شده است. نتایج نشان داد سطح‌معنی‌داری تمامی مدل‌ها کوچکتر از ۰۵/۰ و معنی‌دار است.
کلیدواژه ها
پیش بینی - افسردگی مسئولیت پذیری - انسجام خانواده - اخلاق تحصیلی - دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر