بررسی اثربخشی آموزش خود تنظیمی بر تاب آوری و نشاط ذهنی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اردبیل
کد مقاله : 1496-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
صادق فرهمندامین *1، هانیه جبارزاده2
1مدرس موظف دانشگاه فرهنگیان اردبیل پردیس علامه طباطبایی
2معلم ابتدایی
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش خود تنظیمی بر تاب آوری و نشاط ذهنی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر
اردبیل انجام یافته است. روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون
همراه با گروه کنترل همسان بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان پایه ابتدایی ناحیه 1 شهرستان اردبیل که
در سال تحصیلی 1402-03 مشغول به تحصیل هستند و طبق آمار ارائه شده از معاونت آموزش و پرورش این ناحیه به
تعداد 25035 نفر می باشند. روش نمونه گیری در این تحقیق بصورت تصادفی خوشه ای بود که از دو مدرسه و دو کالس،
به تعداد 40 نفر دانش آموزان در دو گروه آزمایش)20 نفر( و کنترل)20( نفر دختر و پسر انتخاب شدند. از ابزار پژوهش
شامل پرسشنامه تابآوری را کانر و دیویدسون )،2003 به نقل از محمدی، 1384(، نشاط ذهنی)ریان و فردریک، 1997( و
مدل آموزش خودتنظیمی پینتریچ)2011( بود. نتایج نشان داد. آموزش خود تنظیمی بر تاب آوری دانش آموزان دوره
ابتدایی اثربخشی دارد)0/05 >p) ، آموزش خود تنظیمی بر نشاط ذهنی دانش آموزان دوره ابتدایی اثربخشی دارد)0/05 >p
( و آموزش خود تنظیمی بر مولفه های نشاط ذهنی دانش آموزان دوره ابتدایی اثربخشی دارد)0/05 >p
کلیدواژه ها
تاب آوری، یادگیری خودتنظیمی و افزایش نشاط ذهنی دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی