شناسایی عوامل موثر بودن معلمان تازه کار در روزهای اول مدرسه از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1489-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
حسن احمدی *
فرهنگیان
چکیده مقاله
آموزش ابتدایی ابزاری حیاتی برای ساختن جامعه‌ای بهتر است و به ایجاد رفاه در کل کشور کمک می‌کند. سیاستگذاران، ارائه آموزش ابتدایی رایگان و اجباری برای همه کودکان را پیش نیاز حیاتی برای دستیابی به برابری و عدالت اجتماعی در جامعه می-دانند. روز اول مدرسه یا کلاس - حتی چند دقیقه اول - معلم را می‌سازد یا می‌شکند. روزهال اول مدرسه همیشه برای معلمان تازه کار چالش‌های خاص خود را دارد. کاری که در روزهای اول مدرسه انجام می‌دهید، موفقیت یا شکست شما را در بقیه سال تحصیلی تعیین می‌کند. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بودن معلمان تازه کار در روزهای اول مدرسه از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی بود. رویکرد این پژوهش استقرایی و از روش کیفی برای انجام آن استفاده شده اسـت. نـوع پـژوهش میدانی و از روش مطالعه پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش معلمان تاز کار دوره ابتدایی شهر تبریز بود که 31 نفر از معلمان به رو نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش تجزیه و تحلیل محتوا به منظور طبقه‌بندی داده‌ها انجام شد. یافته‌ها نشان داد که نتایج نشان داد که 12 عامل در موثر بودن معلمان تازه کار تاثیر دارد که شامل 1) نحوه ورود به کلاس 2) وضعیت ظاهری معلم 3) معرفی خود 4) توضیح شیوه ارزشیابی 5) تعیین مقررات 6) ایجاد رابطه عاطفی و دوستانه 7) شناخت دانش‌آموزان 8) استقبال از نظرات دانش‌آموزان 9) طراحی مناسب دروس 10) انتظارات مثبت از دانش آموزان 11) دانش عمومی 12) و دانش تخصصی می‌باشد.
کلیدواژه ها
معلمان تازه کار، روزهای اول مدرسه، شهر تبریز
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی